www.omkonst.com:
Slå ur underläge
Tony Matelli, Andréhn-Schiptjenko, 26/10 – 25/11 2006 
Text: Susanna Slöör

skriv ut denna text

Två magra utsvultna schimpanser har brottat omkull en betydligt mer välnärd artfrände. Den ena har hoppat upp på fettberget och tagit ett rejält strypgrepp. Den andre har grabbat ordentligt tag i en fettvalk färdig att hugga tänderna i den övergödda kroppen. Aporna är definitivt inga avgjutningar eller utförda i skala ett till ett som hos Madame Tussauds vaxdockor. Men det minutiösa arbetet med modellerna är alldeles förbluffande. Den frysta scenen skulle på ett ögonblick kunna väckas till liv med full trovärdighet, man riktigt hör stampandet av fötter och de ilskna ylandena.
      Men figurerna är trots illusionen gestaltningar underkastade ett värdeperspektiv. De magra småapornas kroppar liknar även människokroppar med hängande kön. Den nedlagda antagonisten är en stor plufsig anonym, könlös metafor för makten som kämpats omkull, inte heller den särskilt schimpanslik.

New York-konstnären Tony Matelli (f. 1971) vänder med sina schimpansskulpturer upp och ned på maktstrukturerna och låter dem som inget har ta ut sin gruvliga hämnd. Underdog-problematiken genomsyrar även de andra verken. De överblivna, övergivna och mindre livsdugliga gestaltas å ena sidan som halvdöda krukväxter (Moses stentavlor), å andra sidan som trotsigt ogräs. Oavsett realismen i verken är dessa bemålade skulpturer gjutna i brons. Det gäller även det ihoptrasslade repet i verket ”Fucking mess”.
      Det går säkert att se utställningens olika beståndsdelar som allegoriskt laddad kritik av politikens tillstånd och sociala orättvisor i smått och stort, i en traumatiserad värld efter 11 september. Men det räcker alldeles utmärkt att leva sig in i schimpansdebaclet och med ett inåtvänt skratt släppa lös aggressionerna i fantasin för att återupprätta en tilltufsad självkänsla. Den som till äventyrs skulle vilja köpa detta terapeutiska redskap får dock räkna med att betala närmare en miljon kronor. Kanske är det då bättre att satsa på de brinnande preparerade dollarsedlarna som uppmuntrande ljuskälla för höstkulna kvällar.

Stockholm 2006-11-01 © Susanna Slöör


 


 

 

 


"Old Enemy, New Victim" (detalj) © Tony Matelli


"Old Enemy, New Victim" 2006 © Tony Matelli


"Fuck It, Free yourself" 2006 © Tony Matelli

   
Galleri Andréhn-Schiptjenko | Omkonsts startsida

KOMMENTERA ARTIKELN (endast redaktionen kan läsa ditt inlägg)
Namn (frivilligt):
E-post (om svar önskas):
Här kan du lämna synpunkter på artikeln till redaktionen: