www.omkonst.com:
Sevärt i september
Ann Edholm, Galleri Nordenhake, Stockholm, 29/8 – 5/10 2008
Håkan Bengtsson, Galerie Aronowitsch, Stockholm 30/9 – 24/9 2008
Annika Larsson, Andréhn-Schiptjenko, Stockholm 28/8 – 21/9 2008
Sophie Tottie, Brandstrom Stockholm, 29/8 – 28/9 2008
Text: Susanna Slöör

skriv ut denna text

Ann Edholm, Galleri Nordenhake t.o.m 5/10

Ett par tre veckor har gått och Ann Edholms målningar på Galleri Nordenhake fortsätter pockande att hemsöka mitt inre bildbibliotek. Detta befinner sig som vanligt i ett överspänt tillstånd och fylls ständigt på av osorterade nyheter. Mot Edholms till synes enkla och distinkta målningar kan det inte värja sig. Ur serien ”Tongue On the Tip” är det främst ”Kaddish” och ”Omkväde” som turas om att när som helst träda fram och tillfälligt rensa arbetsminnet för bilder. Kanske är det inte så underligt. Dessa seriella monoliter som medvetet tar åskådarens kropp i anspråk präglar in sina tysta budskap.
     Serien balanserar hårfint på gränsen till de heligförklarade kultföremålens serena domäner och uppmanar åskådaren att överlämna sig – i tillit eller av tvång. Undertiteln ”Kaddish” har lånat namnet från judisk sorgesång, ”Omkväde” är den återkommande refrängen. Givande och tagande exemplifieras i loopar mellan tillstånd, utan annan övergång än den ögat blandar. Början och slutet finns samlat i en och samma bild, som definitionsmässigt ruvar på evigheten.  

Håkan Bengtsson, Galerie Aronowitsch t.o.m 24/9
Annika Larsson, Andréhn-Schiptjenko t.o.m 21/9
Sophie Tottie, Brandstrom Stockholm t.o.m. 28/9

Intresset för boxar, lådor och strikta linjer begränsande människans rörelser och beteenden höll på att bli det här säsongsöppnandets ”barnvagnssyndrom”. Den arme Foucault är en slitstark ikon att krama ur. Tvång, identitet, förlorad identitet, begränsning, makt och övervakning lyder lockropen som gång efter annan programmatiskt tynger konsten, gärna med en minimalistisk verkande udd. Jag tänker exempelvis på Annika Larssons video (Andréhn-Schiptjenko) och Sophie Totties blankettmönstrade avlånga målningar, som symboler för kroppar (Brandstrom Stockholm).
    Välgörande då att se Håkan Bengtssons (Galerie Aronowitsch) meditationer över rituella mönster, där den rutmönstrade blanketten i något fall suddas ut av handens ivriga ”pennrörelser” tills den stora ytan nästan helt täcks av protestens skyddande hud.
     Var dras gränserna mellan dessa egentligen väsensskilda uttryck och konstnärskap? Man får en unik möjlighet just nu att fundera över detta då utställningarna som nämns i artikeln pågår någon knapp vecka till.

Stockholm 2008-09-18 © Susanna Slöör


 


 

 

 


"Tongue On the Tip- Kaddish", 262x232 cm, 2008
© Ann Edholm

 


"Utan titel", ca 150x150 cm © Håkan Bengtsson

   
Galleri Nordenhake| Galerie Aronowitsch | Andréhn-Schiptjenko | Brandstrom | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com