www.omkonst.com:
Myrmarkerna i våra hjärnor
Roger Metto, "Oilstove Country", Galleri Thomassen, Göteborg, 10/5 – 10/6 2012

Text: Berit Jonsvik

skriv ut denna text
"Frame" © Roger Metto "Dog Moon" (detalj) © Roger Metto

Landskapet som en metafor för känslotillstånd har använts av målare alltifrån Caspar David Friedrich till Anselm Kiefer till vår egen Marcus Larson. Roger Metto är en målare som fortsätter i den traditionen med sina långsmala panoramalandskap. För att visa storleken på dessa till synes oändliga landskapsperspektiv placerar Roger Metto in en skalmarkör i målningarna. Några små människor eller en lika liten folkabuss går att upptäcka vid ett närmare betraktande. Det är lätt att identifiera sig. För att komma till en sådan utsiktspunkt har vägen varit lång under dessa dramatiska himlar. Andfådda begrundar de små skalfigurerna utsikten. Man får väl också förmoda att de reflekterar över sin litenhet inför naturens storslagenhet.

   
"Dog Moon" © Roger Metto
Roger Metto har en högt uppdragen färgskala i sina landskap. En himmel kan vara chockrosa eller närmast fosforescerande röd med tunga svarta, tredimensionella och hotfulla moln. I landskapsmålningarna göms ibland tecknade fåglar, närmast kamouflerade i sin gestaltning. För att upptäcka något levande i ett sådant landskap i verkligheten, måste man själv stå still och invänta en rörelse som avslöjar ett djur. På samma sätt är det med Roger Mettos målningar. Man måste stanna upp, tända sitt fotogenkök och låta ögat vandra.    
"Oilstove Country" © Roger Metto
Tunnelseende är ett relativt nytt begrepp för att beskriva ett mänskligt tillstånd. Då man stänger ute allt utom ett enda. Jag vet inte om det är så Roger Metto har tänkt, när han målat sina tunnelbilder. På den vandrare som kommer ut ur Roger Mettos tunnlar väntar en frodig växlighet under en ljus himmel. Intensivt gröna färgklanger är pålagda, för att inte säga uppbyggda till en reliefliknande yta. Kontrasten mot den mörksvarta och icke pastosa tunnelväggen är stor. En ilsket orange varningspinne står lutad mot tunnelväggen. Grönskan lyser och lockar med en dröm om en vacker vildmark där utanför mörkret.
     Men som Henry David Thoreau konstaterar i sin dagbok 1856: ”Det är fåfängt att drömma om en vildmark fjärran från oss själva. Någon sådan finns inte. Det är myrmarkerna i våra hjärnor och magar, Naturens urkraft inom oss, som lockar fram den drömmen.”

Göteborg 2012-05-16 © Berit Jonsvik

 

 


Galleri Thomassen, Göteborg | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com