www.omkonst.com:
Nytt Stockholmsgalleri i anrika lokaler
Simon Mullan, "Alpha", Belenius/Nordenhake, Jakobs Torg 3, Stockholm, 21/8 - 25/9 2014
Text: Leif Mattsson

skriv ut denna text
Utställningsvy med verket "Blue Velvet" © Simon Mullan

I anrika lokaler vid Jakobs Torg i Stockholm har en intressant galleristfusion uppstått. Det är i det tidigare Konstnärsbolagets traditionsmättade rum som duon Niklas Belenius och Erik Nordenhake valt att göra gemensam sak. Båda är galleristbarn, har således fått konsten med modersmjölken får man förmoda. Niklas Belenius har redan drivit ett uppmärksammat samtidsgalleri i ett antal år, men då på den mer undanskymda adressen på Ulrikagatan (där också Erik Nordenhake arbetat). Men nu satsas det betydligt djärvare och större i ett intressant distrikt nära Konstakademien, Galleri Magnus Karlsson, Galleri Riis samt Galleri Gunnar Olsson. Och inte långt från Kulturhuset heller.

Galleriet Belenius/Nordenhake från utsidan (på 1970-talet låg här Konstnärsbolaget)

Flödande dagsljus och högt i tak är något som gynnar galleriets första utställare, irländaren Simon Mullan. Han har tidigare bott i Sverige så kopplingen är inte särskilt långsökt. Här visar han stora textilapplikationer, ett slags collage gjorda av tyg från bomberjackor.
     De typiska, midjekorta, halvblanka jackorna användes ursprungligen av stridspiloter i USA, men kom senare att i högre grad associeras med olika (ibland våldsamma) subkulturer. Den gröna varianten blev nynazisternas och skinnskallarnas märkesplagg. Röda, blå och svarta varianter förknippas med andra subkulturer. Den röda kopplas exempelvis till turkiska gäng i Österrike och Tyskland.

Så i dessa subtilt skimrande och dova – och förvånadsvärt vackra (med tanke på ursprungsmaterialet) – textilcollage döljer sig ett intrikat underliggande kodspråk. Och även om det knappast är troligt att förebilden hämtats från Kurt Schwitters plangeometriska collage är likheten stundtals slående, främst genom den organiska sammanflätningen av överlappande former.
     I ett samtidsperspektiv är det kanske undertexten som fascinerar och lockar, men utan verkens uppenbara skönhetsvärden hade teoribildningen kring själva materialet förmodligen inte räckt till. Nu blir det istället den som leder associationerna i blixtsnabba löpor mellan våldets kodspråk och skönhetens fysiska representation.
       En intressant start för galleristduon Belenius/Nordenhake således. Omkonsts redaktion gratulerar till valet av nya lokaler med både historia och potential.

Stockholm 2014-08-27 © Leif Mattsson


 


 

 

 


Detalj ur "Block" © Simon Mullan

 


"Alphatürk" © Simon Mullan


Belenius/Nordenhake, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com