www.omkonst.com:
Bilden söker sitt jämviktsläge
Jeff Olsson, "The Thoughts of Vegetables", Galleri Magnus Karlsson, Stockholm, 16/1 – 14/2 2016
Text: Bengt Jahnsson-Wennberg

skriv ut denna text
"Brute" © Jeff Olsson "The Heir" © Jeff Olsson

Jeff Olsson tecknar mörka sagor. Finns där en himmel är den kol- eller grafitsvart. Men oftast är vinkeln sådan att den inte ens kommer med. Bildrummet är kort, klaustrofobiskt och optimerat för tablåer i en surrealistisk film, typ Den andalusiska hunden, men som spagettiwestern inspelad i Trollywood istället för på Sicilien.
     Symbolspråket är med andra ord vridet ett antal varv. Det är inte ovanligt i Olssons generation. Särskilt de som använder sig av teckning är ofta inspirerade av gamla serier och skivomslag. Det refererande förhållningssättet ger möjlighet till en ironisk dubbelbotten, en säkerhetsventil tillåtande ett högre tryck. Det ohämmat expressiva kan också vara en alternativ väg till ett mer klassiskt uttryck. Drar alla ens viljor som de önskar så söker sig bilden mot ett jämviktsläge, ett sammansatt lugn.

"Through Caves" © Jeff Olsson

Tre av utställningens verk når mig på ett mer omedelbart sätt. De går i en delvis ny och mer avklarnad riktning och är tillkomna med en lite annorlunda teknik än flertalet. Grafit och kol har applicerats med både pensel, penna och krita. Första rummets Through Caves och Undercurrent och det tredje rummets Brute, tycks vävda och som om helheten improviserats fram allteftersom. Det symboliska finns där, men mer organiskt, nertonat och öppet att tolka lite som man vill.
    Som i Through Caves: En grotta är alltid en grotta och oavsett intentention så följer underjorden med. I Undercurrent har ett bisonhuvud gått över styr och blivit ett landskap ur fågelperspektiv. Där kan ett kreatur beta sig fram, hit och dit utan att någonsin få överblick.

Märkligast är ändå Brute, en skäggig och brutal vilde. Eller varför inte en södermalmshipster? Buskar från Södertörn har fastnat i skägget på väg ut mot Flemingsberg och från pannan strålar intellektuella ambitioner likt ett tredje öga. Men det finns ingen cool blinkning redo i ögonvrån, så jag kan vara på fel spår där. Även bilder som inte går via ironiska omvägar kan vara förrädiskt öppna.

Stockholm 2016-02-03 © Bengt Jahnsson-Wennberg


 


 

 

 


"Dolled Up" © Jeff Olsson


"Arrangement" © Jeff Olsson


"Undercurrent" © Jeff Olsson


Galleri Magnus Karlsson, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com