| Först ut är den serie självporträtt som  gjorde Carin Ellberg känd redan under studieåren på Konsthögskolan i Stockholm vid  slutet av åttiotalet. De är alla tillkomna under en timme i en enda sittning utan  omtagningar och korrigeringar. I det måttliga formatet har hon målat ett bystporträtt  mot neutral bakgrund. Klädseln är den hon råkat ha på sig, ansiktsuttrycket likaså.  Inte mycket skvallrar om hennes liv. På ett par av de drygt sexhundra porträtten  dyker ett barn upp i famnen eller klängande runt halsen, men mest som ett störningsmoment.
                         
                          
                            |  |  
                            | © Carin Ellberg |  Serien kan knappast sägas skildra Ellbergs livsresa. Trots att hon i raderna  som fyller galleriet skiftar utseende från ena dagen till den andra under 22 år  så förblir hon sig lik, både ung och inte så ung. Vad gäller teknik eller  hållning kan man inte heller tala om någon egentlig utveckling. Men det som är  där från första början finns kvar serien igenom, ett lekfullt flow, både kaxigt  och generöst. Ellberg tillvaratar en erfarenhet de flesta som gått på  konstskola gjort, att en övning med några tydliga regler lägger kraven på  originalitet åt sidan. Med ens är det enkelt att gå in i språket och se varthän  en av många möjliga vägar bär.                           Hur bildserien uppfattas har däremot förändrats.  Vad som gjorde den ovanlig i slutet av åttiotalet var dess tydliga koncept och  frigjordheten det medförde. Nu överraskar dess kvaliteter från en annan vinkel.  Man påminns om oförutsägbarheten och variationen ett motiv kan ge om inte  googlade förlagor och mobilbilder kommer emellan. Ellbergs öppna men prövande  blick har inte heller mycket gemensamt med den man vanligen finner i selfies  tagna med pinne. Så när en betraktare byter plats med Ellbergs spegel uppstår  en känsla av möte, vilket kan kännas rätt exotiskt. Stockholm    2017-09-01 © Bengt Jahnsson-Wennberg |