www.omkonst.com:
Bred sommarmönstring
Not Vital, Jenny Carlsson, Helena Blomqvist - Galerie Forsblom, Stockholm, 5/5 – 12/8 2017
Text: Leif Mattsson

skriv ut denna text
Utställningsvy: © Not Vital

Galerie Forsblom välkomnar sommaren med en mycket bred presentation, sedd till generationer och konstnärliga uttryck. Från Not Vital (f. 1948, Schweiz) en skulptur-konceptuell artist som återkommande visades i Sverige under sent 1990-tal, till Helena Blomqvist (f. 1975) som med sina fabelliknande uppställningar placerar sig i framkant av den fotografiska samtiden, till Jenny Carlsson (f. 1984) som ansluter till en expressiv och naturlyrisk målartradition på kraftig återväxt i Sverige.

Självklar huvudaktör, åtminstone sett till erfarenhet och internationell berömmelse, är Not Vital. Det är också han som ges möjlighet att breda ut sig i galleriets större salar, ett utrymme han i sanning både behöver och gör bruk av. De minimalistiska huvudformerna är enorma och har med sin svarta högblankpolerade yta ett påträngande, ja, närmast hotande uttryck. Instinktivt tar man ett kliv tillbaka, om inte annat så för att inte fångas som spegling i den industriellt perfekta ytfinishen.
      Not Vital är en högst intressant men till uttrycket relativt svårplacerad konstnär. Och, som sagt, i Sverige sparsamt exponerad. Under 1980-90 talen visades han på Anders Tornborg Gallery och senare under 1990-talet på Galerie Nordenhake. Malmö Konsthalls utställning daterar sig till 1997. På Galerie Forsblom går han förmodligen mot sitt första möte med flertalet konstintresserade svenskar.

Sjön I © Jenny Carlsson

Jenny Carlsson visar trots de mer begränsade utrymmena ett ansenligt antal färglyriska målningar. Att hennes högre konstutbildning skett på Umeå konsthögskola förvånar knappast. Skolan har under de senaste åren utexaminerat ett antal begåvade konstnärer, många med inriktning mot ett expressivt och närmast modernistiskt måleri. Här finns ofta ett brott mot den postmoderna ironin och distanseringen, vilket kan uppfattas som både befriande och aningen förvånande. Kanske en längtan efter det återvunna allvaret och ett behov av seriositet och det bildmässigt sammansatta?
     I Jenny Carlssons fall handlar det om ett mycket begåvat handhavande av färg och form. Hon ligger inte föregångarna efter vad gäller koloristisk variation och kraftfull men känslig penselföring. Visst kan man finna vissa drag av action painting, men huvudsakligen handlar det om en föreställningsvärld där naturen brutits ned till delfragment – och ändå helt igenkännbar som smak och minne. Det ska bli mycket intressant att följa Jenny Carlssons vidare utveckling.

Helena Blomqvist har mutat in sin egen domän av sagoliknande fotouppställningar. Hennes fantasi är frigångarens, den som inte behöver göra bokslut inför sina följare. Varje scenario leder in till nya och högst besynnerliga världar. Här finns en drömskt omslutande verkan, inte sällan med anomalins osäkerhet som krydda. Kitschen ligger som ofta i dessa sammanhang ständigt på lur, men här balanserad på ett välavvägt sätt.
    Fabelmästaren La Fontaine är väl den som först kommer i tankarna, och naturligtvis också Lewis Carroll. Men Helena Blomqvist illustrerar ingen befintlighet, hon skapar ny sådan. På Galerie Forsbloms sommarutställning visar hon enbart tre verk, men dessa är nog så viktiga i den dynamiska balansen mellan utställningens tre konstnärliga riktningar.

Stockholm 2017-05-24 © Leif Mattsson


 


 

 

 


Forest © Not Vital


Lotus © Not Vital


Spön © Jenny Carlsson


Moon River, 2017 © Helena Blomqvist


Galerie Forsblom, Stockholm | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com