www.omkonst.com:
Underligheter från livets kringelikrokar
Hurra Vacui! - Den Liverödska Wunderkammaren, en utställning curerad av Jonas Liveröd
Skövde Konstmuseum c/o Konstmuseet, 22/3 - 12/5 2018
Text: Bo Borg

skriv ut denna text
Utställningsvy © Jonas Liveröd

Utställningen är bokstavligen vad den heter, en Wunderkammer. Och den gör också skäl för sin underrubrik Hurra Vacui. Finns det ett tomrum, oavsett om det är materiellt eller intellektuellt, eller båda, vet Jonas Liveröd att glatt och smart fylla det med något märkligt fynd ur sin charmiga samling av konst och underligheter från livets kringelikrokar.
     Han presenterar nu väl valda delar ur sin samling, Liveröds Wunderkammer. Den har sin fasta lokalitet i Ågårdskvarn i Vättlösa vid Kinnekulles fot där han också är bosatt numera. Utställningen äger rum på Skövde Konstmuseum under deras rubrik c/o som är reserverad för gästspelande, fristående curatorer.

c/o-konceptet är museets sätt att bredda och fördjupa sin publika verksamhet och tilltalet genom att bjuda in utomstående att i full frihet ordna utställningar efter eget skön i museet. Man menar att för att undvika att det går enögdhet och slentrian i utställningsverksamheten måste man få in andra synsätt, uttryck och perspektiv än museipersonalens. Bland dem som tidigare gjort c/o-utställningar märks folket bakom tidskriften Oei och Hova Konstförenings gästspel med konstnären Heba Alakkad, med ursprung i Syrien, som fick göra utställningen Krigets andra ansikte.

Jonas Liveröd har börjat med att måla det museistandardvita utställningsrummet rosa, Sen har han gjort ett podium som liksom slingrar sig fram lustfyllt och fritt som en amöba i rummet. På och i det har han placerat sin samling av märkliga, udda och aparta föremål. En del av dem skulle vi inte se som konst om de inte hamnat i ett sammanhang som det konstinstitutionella. Men här förvandlas de och blir kuggar i det liverödska konstmaskineriet.
     Det är glädjen i samlandet som gör det så fascinerande att gå omkring i detta myller av ting i alla tänkbara och otänkbara former av skilda härkomster och provenienser. Liveröd tycks driven av en lika vinglig som obetvinglig samlarvurm peppad av en smittande berättarglädje. Freakigt, javisst, men den som inte är en nörd är en tönt, som någon så klokt sagt.
     Här finns skinnet och huvudet av ett heligt lejon som lär ha tillhört kejsare Haile Selassie, några solrosfrön i porslin som stulits från Ai Weiwei, en långsträckt träskulptur som skapats av en bäver i trakten och alla sorters folkkonst för att bara ta några få exempel.

I brist på bättre begrepp klassificerar man ju föremål och upplevelser man inte kan stoppa in i fackmannafacken som kuriosa. Och visst är många föremål här kuriösa i sin självrådighet. Här finns också samtidskonstverk i högsta klass av särpräglade kollegor som Oskar Nilsson, Roland Persson, Tomas Nilsson, Ingvild Hovland-Kaldal och andra. Utställningens alldeles speciellt inbjudna guest stars är Liveröds gamla elever och samarbetspartners Emelie Florin och Tobias Bradford som visar verk influerade av uncannybegreppet och viss folkkonst.
     Jonas Liveröd får allt det aparta att trivas och fungera i sitt rosa rum. Här skapas ett myller av korskopplingar som alstrar mycket energi och tankespänst och klurig trivsel. Utställningen sätter besökaren i osäkerhet som tvingar fram både kreativitet som nervösa leenden.

Skövde 2018-04-04 © Bo Borg


 


 

 

 


Utställningsvy © Jonas Liveröd


Utställningsvy © Jonas Liveröd


Utställningsvy © Jonas Liveröd

 



Skövde konstmuseum | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com