| I samband med Curt Askers (1930-2015) Retrospektiv på Konstakademien utkommer en bok med hans konst. I  slutet av den finns ett stycke ur Askers självbiografiska anteckningar. Det är  god läsning för den som vill förstå hans förhållningssätt. Asker skriver att de  drakar – akvarellskulpturer, som han gjorde i mitten av sjuttiotalet ”var verktyg  han behövde för att åter se”.Även om Curt Asker benämner sina drakar som en slags skulpturer, så  betonar han att han har en målares förhållande till rummets och ytans förvandlingar  när han låter dem gå upp över himlen. Att återigen se med ett mottagligt sinne efter  att en tid upplevt motsatsen, det behöver man knappast vara målare för att kunna  relatera till. För diktaren Schiller var det just detta som var poesins (och  all konstnärlig praktiks) huvuduppgift: att överbrygga alienation och stärka  människans kontakt till det som omger henne.
 
                          
                            |  |  
                            | Situation, 1988 © Curt Asker |                            Vad kännetecknar ett öppet och nyfiket iakttagande och i  förlängningen ett skapande? Asker närmar sig frågan i sin text: ”Mitt rum är  det imaginära rum som möter det verkliga rummet”. Han kommer med ytterligare en  bild som också pekar på varför det ibland är så svårt: ”Skräddarspindeln rör  sig mellan två element via vattnets ytspänning”. Släpp en droppe diskmedel  intill och den sjunker. På utställningen finns ett fåtal verk från femtio- och  sextiotalen. Där går det att se hur avgörande impulserna från dåtidens  informella måleri skulle bli för honom. Men det är när han sänder upp sina figurativa  akvareller på himlen som Askers konstnärskap på alla sätt och vis lyfter. En  lastbil på väg bort i det blå, en snigel och en cyklist som stretar vidare över  molnen. Gestaltningen är enkel och självklar och samtidigt full av små överraskande  skevheter. Cyklistens fötter har vittrat bort. Snigeln har inte två eller fyra  antenner utan tre och alla pekar de åt olika håll, som att det är just ditåt  snigeln egentligen vill. Dess riktning rakt framåt är bara en kompromiss.  
                          
                            |  |  
                            | Drake, lastbil, 1974 © Curt Asker |  Efter drakarnas figurationer direkt mot himlen återvänder  Asker pånyttfödd till det nonfigurativa. Med sig tar han öppningen till det  verkliga rummet, som han dessutom gör en glipa i med hjälp av en drake formad  som ett horisontellt snitt. Ett centralt verk i Askers senare produktion är Krysset. Idén fick Asker från en sågbock  i motljus. Med små medel, några osynliga vajrar och några fragmentariska former  utskurna i fjäderstål åstadkom han ett fritt svävande kryss som ens blick går rakt  igenom. Verket skapar ett laddat ingenting besläktat med ma, det tomrum som används inom japansk konst för att åstadkomma  ett alstrande och föränderligt flöde.
 
                          
                            |  |  
                            | På luftens ryggsida V, 1995 © Curt Asker |  Hanterandet av tomrummet är också nyckeln till kraften i Askers Blickstillor. De monokroma  väggskulpturerna med till synes slumpartade former i utskuret stål drar in det  omgivande och gör det till en aktiv del. Det är förstås också viktigt att  formerna känns upplevda och överraskande, att de oavsett hur de kommit till uppfattas  som sedda. För Askers konst handlar framför allt om den frihet som följer med  ett öppet seende. Det möjliggör upptäckter som att horisonten i själva verket  går igenom midjan, inte i ögonhöjd som man alltid fått höra.                        Stockholm 2019-01-23 © Bengt Jahnsson-Wennberg |