Under sommaren har två gallerier i Göteborg flyttat.  Göteborgs konstförening lämnade sin vackra, men svåråtkomliga lokal på Södra  vägen till förmån för rum i gatuplan på Kastellgatan. Galleri Nevven finns nu  på Molinsgatan och har kommit närmare centrum. Två av konstnoderna i staden  förstärks: den ena runt Kastellgatan, där nu åtta gallerier samlas, och den  andra runt centrum med närheten till Götaplatsen med Konstmuseet och  Konsthallen. 
                        Göteborgs konstförening öppnar med Annika Rydenstam och  hennes intrikata värld. Där är människorna små och till synes sköra i en  vidsträckt rymd. Hon har ett alldeles eget sätt att förena måleri och textil.  Alla Annika Rydenstams små människor är broderade med tunn, tunn tråd, sedan utklippta och fästade på  ett annat underlag, en pannå  med en målning eller en större textil. Ser man  närmare på de små människofigurerna är de alla sysselsatta. De spelar boll,  kastar lasso eller bara hoppar omkring.  
       På en liten gul målning möter vi några  kvinnor med gevär i sina händer. Hål i målningen avslöjar att de inte har tvekat  att avfyra sina vapen. Titeln är en uppmaning, Sikta mot stjärnorna.  Annika Rydenstam är en berättare med trådens och färgens poesi  som grund. Men där finns också en underton som fördjupar berättelsen. Det  absurda i tillvaron framskymtar mellan de ömsint skildrade figurerna. En  längtan att lägga näsan tätt inpå för att uppfatta varje enskild liten tråd  uppstår. Men också nödvändigheten att ha distans och se helheten. 
                        Stina Skantze kompletterar utställningen med teckningar i  det lilla galleriet. Hennes skickligt utförda teckningar skildrar  känslotillstånd eller refererar till rockens förgrundsgestalter. ”People,  hell and angels” – Bildsamtal med L. Cohen kallar hon utställningen. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Installationsvy  © Tom Volkaert 
                              | 
                           
                         
                        Galleri Nevven visar  den belgiske skulptören Tom Volkaert. Utställningen är en del av Göteborgs  Internationella Biennal och GIBCA extended. En två meter hög skulptur dominerar  rummet, en totem-figur. Den långa titeln är The baron & Sister of  Peritonono (Young, not Rich, not Famous). Formspråket  ligger nära Jean Dubuffet och Art brut traditionen – den råa konsten. Det groteska och bisarra finns där förvisso, men  också humorn och det lekfulla. Det är en stark närvaro i materialen,  en blandning av bränd lera, epoxy, harts och återanvända objekt.  
                            De mindre  skulpturerna ser ut att ha formats i våt lera bara minuterna innan, men är i  själva verket bränd keramik.En klocka i epoxy högt upp på ena väggen  med titeln Better to Work Around the Clock Than to Clock Around the Work förstärker  det overkliga. Man kan nästan höra den ticka fram sekunder i ett ständigt  stegrande tempo. Den råa konsten uppdaterad till våra dagar 
                                            Göteborg 2019-09-11 © Berit Jonsvik (text och foto)  | 
                        
                      © Annika Rydenstam 
                        
                        © Stina Skantze 
                        (Klicka på bilden för hög upplösning)                        
                        
                        © Tom Volkaert  
                        (Klicka på bilden för hög upplösning)  
                       
                    
  |