|                         Karin Lundgren-Tallinger visade inte minst i utställningen i  K.A. Almgrens sidenväveri i höstas sin känsla för rumskapande. Hon möter här följsamt  men distinkt möjligheterna att genom sina verk samtala med kollegerna. Hennes  linjer rör sig gärna i cirklar, kringgående för att finna de möjliga hörnen. I Livets  betsel och en väl tilltagen näsduk knyts tanketrådarna samman; disciplin  och tröst kan lika gärna stärka den konstnärliga friheten som lösgöra den  emellanåt behövliga plågan. Hennes pärlbesatta textila foder runt linjer och  cirklar möter snibbar och kedjor, och säkras med karbinhakar. Objekt ofta  hängande kan lika gärna vara skulpturala, rumsliga teckningar. De för  varligt samman och understryker den strävan som utställningens deltagare  gemensamt visar.                           Malin Hederus arbetar med textila objekt, så lite bearbetade  som möjligt. Ett antal rosa, hudfärgade t-tröjor öppnar sina halsmynningar som i  ett överraskat gemensamt utrop,  ett  skri, men samsas och namnas som veckans dagar. De bildar kanske en hyllning  till vardagens önskedrömda monotoni, den helst raka och förutsägbara räls som konstnärer  ofta söker, men som är svår att lägga framför sig. Livet har en obönhörlig tendens  att ställa sig i vägen. Därför kan det vara viktigt att agera snabbt och  bestämt, sätta samman ett stycke tyg till en omfamning eller låta ett gult och ett  rosa transparent tylliknande ark föda den tredje orangea kompromissen, eller  syntesen dem emellan.  
                          
                            |  |  
                            | Installationsvy © Malin Hederus, Cecilia Hultman, Karin Lundgren-Tallinger |                            Cecilia Hultmans sinne för precision och avgörande detaljer sätter  prägel på hela rummet. Hennes sinnrika trådar som rör de sammanförda tingen och  söks i dem sätter hörnen på spel. I det inre rummets installation Av det  räta inga kroppar sätts projektet på kärleksfullt prov. Två väckarklockor ställda  på nio och tre pekar mot flyende hörnen. Som en hyllning kanske  till morfar, kriminalkommissarien, ligger bokryggen vänd mot betraktaren:  Eriksson-Rispling, Identifieringslärans grunder. Rispling, även om inte  han skulle vara identisk med morfar, hade ett fotografiskt detaljminne och kunde identifiera  fingeravtryck ur minnet åratal senare, läser jag på nätet. Detta sinne för det  minutiöst, exakta återfinns i Cecilia Hultmans nålvassa teckningar och  stringenta installationer. Tillsammans blir objekt och de bildmässiga  djupdykningarna sällsamt fascinerande.
 Länk till Cecilia Hultmans essä i boken Att bli konstnär>>
 Till utställningen har konstnärerna skapat en gemensam bok  med ”kursiva paralleller. Bilder och poesi skapar plattformen av språkligheter.  Det fjärde hörnet sluter cirkeln.                        Stockholm 2020-02-12 © Susanna Slöör (text och foto) |  Lärjungen och praktikanten
 © Karin Lundgren-Tallinger
  Bli kvar © Malin Hederus
  Detalj ur Av det räta inga kroppar © Cecilia Hultman
 |