| Den  pakistansk-amerikanske konstnären Salman Toor, född 1983, är aktuell på Whitneymuseet  i New York med sin första separatutställning i museisammanhang. 
                        Det är  ett berättande måleri, och det märks tydligt att konstnären är klassiskt skolad  med stark västerländsk, konsthistorisk förankring. Hans målningar flyter i både  tid och rum. Det finns ett stort mått europeiskt sent 1800-tal, och en del renässans  som lyser igenom, men också inflytande från pakistansk visuell kultur. Toor smälter  dem samman till en personlig berättelse som reflekterar hans eget liv.  Som  queer i Pakistan och muslim i USA ligger utanförskapet nära till hands. Mycket  av Salman Toors bildvärld handlar om vem som är innanför och vem som är utanför  olika tillhörigheter, och inte minst vem som har position att fälla avgörandet.  Toors bildvärld svävar mellan öst och väst, mellan festlokaler och intima  hemmiljöer. Genom bildvärlden tas också makten tillbaka att bilda egna sociala  sammanhang och en egen självbild. Sättet att måla andas Manet och van Gogh, men  samtiden gör sig hela tiden påmind med specifika tidsmarkörer – alltid mobiltelefonen  eller datorn – och vem som spelar vilka roller. En grönskimrande serie består  av scener från nöjesliv och hemmiljöer.  Bar Boy kunde vara Paris 1880,  om det inte vore för den centralt placerade mannen upplyst av sin mobiltelefon.  Hemmiljöerna i Four Friends och Puppy Play Date är på samma sätt  tidskodade till idag. Bedroom Boy, där den avbildade nakne mannen tar en  selfie i en säng, spelar på spänningen mellan potentiell utsatthet och  egenmakten över självbilden.
 
                          
                            |  |  
                            | Bedroom Boy, 2019. Oil on panel,  12 x 16 in. © Salman  Toor
 |  En  annan serie består av scener från vad som får antas vara den amerikanska  passkontrollen. De är mycket stillsamma, men med den starka spänning man  upplever när någon ska avgöra om det ska bli en extra kontroll. Här står män  som liknar Toor med sina högst vardagliga tillhörigheter och en sänkt,  uttryckslös och skyddande blick. Perspektivet är passkontrollantens, och 2017 års  presidentorder om inreseförbud för människor från länder med muslimsk majoritet  ekar fortfarande.  Salman  Toors bildvärld är en mycket homosocial miljö med  nästan  uteslutande manligt kodade gestalter som å ena sidan dansar, dricker, umgås och  leker med hundar i en trygg och skyddad miljö, å andra sidan är utsatt för hård  granskning. Det vagt självbiografiska och berättande måleriet verkar bekvämt i  sin samtid. Memoarer och autofiktion har en stark ställning, inte minst inom  litteraturen, där många författare använt en version av sig själv för att  uttrycka sociala fenomen. Samtidigt blir måleriet här något av en performativ  handling, där Toor genom sin klassiska metod skriver in  sin egen erfarenhet  och identitet i den konsthistoria man varit relativt osynlig i.  New York 2020-11-18 © Mattias Lundblad |  
   
        |  The Arrival, 2019. Oil on panel, 18 x 14 in
 © Salman Toor
        Puppy Play Date, 2019. Oil on panel, 40 x 30 in © Salman Toor
 All images courtesy of the artist      
 |