www.omkonst.se:
Den fortgående processen
Peter Kinny, Prepositioner – Susanne Pettersson Gallery, Stockholm, 15/5–12/6 2021
Text: Leif Mattsson

skriv ut denna text
© Peter Kinny
(Klicka på bilden för hög upplösning
)
© Peter Kinny
(Klicka på bilden för hög upplösning)

För snart fem år sedan (2016) uppmärksammade Omkonst Peter Kinnys intressanta utställning i Konstnärshusets Lilla Galleri. Och redan tidigare hade intresset väckts för hans något ovanliga sätt att använda sig av föremålsbeskrivningar i miniatyrskala. Förlagor i full storlek av stegar, portar och stängsel transformerades till en fascinerande "Gullivervärld".
    I den aktuella utställningen har Peter Kinny fått möjligheten att ta ut svängarna betydligt mer än i Lilla Galleriet. Verken är avsevärt fler; hela serier av utrymningstrappor, stegar och klätterställningar kompletterar bilden av en minivärld fylld av tolkningsmöjligheter. Men det är varken det hermetiskt omslutande eller utestängande som i första hand kommer i tankarna. Spillrorna av galler och staket framstår snarare som skärvor av synminnen än som förslutande hinder.

© Peter Kinny

Skalan är viktig – ja, helt avgörande, skulle jag vilja säga. Likt den särpräglade skulptören Martin Holmgren bygger Peter Kinny in de storleksmässiga relationerna i sammanställningarna. I Holmgrens fall kunde det handla om någon skalanpassad människogestalt. I Kinnys verk är det den tunna ståltråden och de mycket fina, modelliknande detaljerna som anger proportion, mått och storlek.

Men det är också fullt möjligt att se Kinnys objekt som rent abstrakta kompositioner. Där finns en rörelse, ofta lite skev och asymmetrisk, som i sin experimentellt sökande form närmar sig blyertsskissen. Det känns förmodligen inte som att teckna för Peter Kinny när han löder eller virar ihop sina fina trådar, men objektens tvådimensionella kvaliteter framträder tydligt vid återgivning i ett platt medium. De har potentialen av att fungera både som fullbordade objekt och som två- eller tredimensionella idéskisser för andra, kanske offentliga, sammanhang.
    Personligen har jag alltid föredragit skissen framför det avslutade, alltid utkastet framför det färdigställda. Jag lär knappast vara ensam om det bland yrkesverksamma konstnärer. I Peter Kinnys objekt finns just den skissartade, sökande processen kvar i materia och tillämpning. Tiden har inte upphört i dem, den har bara tillfälligt tagit en paus.

Stockholm 2021-05-26 © Leif Mattsson


 


 

 

 


© Peter Kinny


© Peter Kinny


Susanne Pettersson Gallery, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com