www.omkonst.se:
EN MYLLRANDE VÄRLD
Theodor Forsbeck, Totally Not Fun. Utställning samt bok Crum Heaven, Stockholm, 23/2–5/3 2023
Text: Susanna Slöör
skriv ut denna text
Installationsvy © Theodor Forsbeck (Klicka på bilden för hög upplösning

Om man vill bli på bra humör, när det spirande vårljuset lovar utan att infria, är ett besök på Crum Heaven ett alternativ. Kaféet på Högbergsgatan på Södermalm tar hand om sockersuget parallellt med att visa konst med hög ambition. Här hängs opretentiöst men fingertoppskänsligt samlingar av konstnärer i en tidig fas. I ett inre rum görs regelbundet utställningar.
     Nu närmast öppnar en minnesutställning med tecknaren och målaren Theodor Forsbeck (1987–2018). I centrum finns en nyutkommen bok med ett generöst urval bilder. Här ges en fångande inblick till en skapande människas myllrande värld. Hans professor på Kungl. Konsthögskolan, Kristina Abelli Elander, presenterar en inkännande text om ett konstnärskap som tack vare boken rycks ur glömskan. En krets av konstnärsvänner har bistått med att välja ut samlingen av akvareller, teckningar, måleri och digitala verk. För de som kört fast i sitt eget skapande bidrar Theodor Forsbeck med inspirerande lösningar och utvägar. Sök den motigaste lösningen, håll fast och jobba på.  

En del av samlingsutställningen i kaféet

Om jag förstår saken rätt bars Theodor Forsbeck av kraften som utvecklades under de kreativt flödande perioderna. Pauserna däremot blev till slut en övermäktig plåga. Färg och form är inte sött utan också en farlig väg att följa. Ruset som arbetet medför kan under olyckliga omständigheter skada på riktigt. Jag tänker exempelvis på fransk-ryske målaren Nicolas de Staël som lämnade livet efter en synnerligen kreativ period i början av 1950-talet, mitt i steget.
       Theodor Forsbecks rika innehåll hämtas ur en myllrande flora av subkultur parad med upphöjd finkultur, om nu Peter Doig eller Dick Bengtsson söker eller sökte sig till den senare kategorin.
       I utställningen som inte var helt färdighängd vid mitt besök ges prov på ett prövande och innovativt kortslutande av såväl materiel som innehåll. De kvadratiska målningarnas spelplansarkitektur med sin uppförstorade gångpjäs, eller alias för såväl konstnär som betraktare, varnar möjligen för att spåren förskräcka. Detta är helt enkelt inte roligt, men oemotståndligt.        

Stockholm 2023-02-23 © Susanna Slöör


 


 

 

 

© Theodor Forsbeck
Klicka på bilden för hög upplösning

 

 

 


Theodor Forsbeck, konstbok: TOTALY NOT FUN

 


Crum Heaven, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com