Belenius har bjudit in en ung generation målare födda mellan 1992 och 2000 till en gemensam utställning. De återknyter till en neofiguration och likaledes gatusmart inspirerad abstraktion från tidigt 2000-tal. Samtliga tre har nyligen tagit sin MA vid Royal College of Art i London och är fortsatt verksamma där.
Shane Berkery (Japan) bygger skenvärldar som kopplar till ögat inom oss, eller snarare förmågan till inlevelse utifrån en palett av sinnesupplevelser utom kroppen. I målningen Ions, Pixels and Neurons uppstår en lek med betraktarens händer inspirerad av kroppens egen "härmapa", de så kallade spegelneuronerna, som skapar spänning och känsla av att huka beredd i startblocken.
Guy Monday (Storbritannien, Sydafrika), yngst av dem, inspireras även han av leken att ställa interiörer på ända. British Museum och kanske turbinhallen på Tate med Bourgeois Maman som centrum använder han för att minutiöst bygga sina sagopalats. Motiven görs till intima kammarstycken, vilket sätter den verkliga skalan ur spel.
Julian Lombardi (USA) iscensätter promenader in i målningens rum som kantas och fylls av klotter, tubliknande platsballonger och allsköns nästan-figuration; konkretioner under glädjefnatt kantar vägen in i Baptism of Fire. Efter skoltiden samarbetar de tre tydligen fortfarande nära, och följs den här gången åt till en av de första internationella utflykterna.
 |
Installationsvy: Through closed eyes, darkly |
Tillsammans bekräftar de att bildkonsten, möjligen inspirerad av det stängda ögats inre ljus eller mörker, är grundläggande bildlig. Under måleriets ”kulturskymning” i offentligheten, åren runt millennieskiftet i Sverige, var det impulserna utifrån som öppnade ögon igen.
Saatchi Gallery i London genomförde en tredelad utställning under namnet the Triumph of Painting åren 2005-2006. De aktuella målarna knyter som ny generation an till den neofiguration som då var drivande för utvecklingen under 1990-talet och en bit in på det nya milleniet. I Sverige skakades man om av Karin Mamma Andersson internationella succé som befästes på Venedigbiennalen 2003. Det behövs alltid en påminnelse om att konst görs av konst och att linjerna i det stora hela är tämligen obrutna.
Stockholm 2025-03-07 © Susanna Slöör |

Ions, Pixels and Neurons, 200 x 160 cm
© Shane Berkery
(klicka på bilden för hög upplösning)

Misinformation Map, 180 x 144 cm
© Julian Lombardi
|