www.omkonst.com anmäler:
Ett dignande smörgåsbord

Ernst Billgren på Galleri Lars Bohman, tom 29 september 2002
Text: Leif Mattsson

På Galleri Lars Bohman möts man av ett myller av målningar, mosaiker, möbler, figuriner och vapen när en av svensk konsts giganter ställer ut. Ernst Billgren visar här en konstnärlig bredd som är svårslagen i svenskt konstliv.


Knivar, brons och trä. Kulneff, mixed media © Ernst Billgren 2002

Det finns ett generöst inslag av en konst för alla smaker i denna utställning, vilket också kan skapa vissa problem. Ett kreativt flöde av konstnärliga infall innebär inte nödvändigtvis en fördjupning av de olika stilyttringarna. Det skall tilläggas att hos Billgren är kvalitén genomgående mycket god. När högt och lågt blandas på detta sanslösa sätt uppstår snart frågan för besökaren om vilken Billgren man skall välja att se. Det måste sägas att det är ett lustfyllt val men blir ändå en omtumlande upplevelse. Man känner sig dessutom ständigt övergiven i sitt val, då Billgren kastar betraktaren från lustiga superdesignade möbler till expressiva målningar, för att plötsligt byta till en dataspelsestetik med låtsasvåld och låtsasvapen.
Det skall sägas att de barn som sprang runt på uställningen när jag var där inte verkade ha några svårigheter med att välja utan fnissande tog till sig den serverade bildvärlden utan problem. Speciellt i den inre avdelningen, som spektakulärt kallats ”barnförbjuden”, fann dessa barn sin värld av märkliga vapen och målningar, som lånat sin estetik från fantasylitteraturen och dataspelen. Det undertryckta våld som strålar ut från dessa vapen och målningar verkar dock endast vara skenbar. Här är döden ett spel och livet en jublande distraktion.


Tatuerad bokhylla, mixed media,127x145,5 cm © Ernst Billgren 2002

Efter alla överrumplande kast i de tredimensionella objekten känns målningarna av interiörer som en nödvändig fördjupning. Först i dessa kan jag personligen följa hela den skapande processen, som tydligt avspeglas i den rastlösa penselskriften, de oavslutade ytorna och de häpnadsväckande perspektiven. Här dansar möblerna omkring i en ogripbar värld full av igenkännbara ting som alla verkar fullkomligt malplacerade. Här blandas högt och lågt inom samma bild på ett mycket effektivt sätt, kanske effektivare än i de tredimensionella objekten. Kasten är tvära men fullständigt begripliga ur konstnärlig synpunkt. Billgren sjunger sin lov till Dick Bengtsson och kanske också till dadaismen och dess sanslösa drift med ”den fina smaken”. I interiörmålningarna samlas allt det som gör Billgren till den starka konstnär han idag är. Det är också lättare att i dessa målningar avskärma det mediala brus som kommit att omge honom och delvis hindrat konstupplevelsen. Personligen behöver jag inga andra bevis för att följa med på den galna målarresan.

Stockholm 02-09-08© Leif Mattsson

Se mer av Ernst Billgrens bilder på hemsidan för Galleri Lars Bohman

Tillbaka till startsidan för omkonst

skriv ut denna text