www.omkonst.com anmäler:
Fåfängans fyrverkeri

Bo Ljung på Galleri Ahlner 5/10 - 27/10 2002
Text Susanna Slöör

På Galleri Ahlner möts man av generösa, sanslösa, färgsprakande stilleben i varierande storlekar. 1600-talets ingredienser har förflyttas till 2000-talet och spetsats med en och annan mer modern symbol för livets flyktighet, en uttjänt förgasare bland frukterna, spegelskärvorna och den obligatoriska dödskallen.


"Spegelbord", olja © Bo Ljung

skriv ut denna text

Bo Ljung har gjort en historisk djupdykning in i en motivvärld fylld av mer eller mindre dolda förmaningar om att betraktaren bör minnas att livet är ändligt och fåfängligt. Men symbolerna som skulle skildra förgängligheten användes redan då som alibi för lustfyllda hyllningar till livet.

På en spegelskärva ligger blomhuvudet till en pingstlilja och speglar sig. Det ackompanjeras av en skelettdel, eller vad det nu är för slags skatt ur naturaliesamlingen, tillsammans med ett snäckskal, en tärning och innehållet i en påse med engelsk konfekt. Målningen heter ”Spegelbord” och är magnifik i sin tyngd och monumentalitet. Den rosa karamellen blandad med lakrits kan nästan uppfattas som en sittmöbel. Samtidigt inser man att det faktiskt är en uppställning i miniatyr som varit utgångspunkten. Det närgångna betraktandet uppblåst i stora format går igen i flera av målningarna.



"Tulpanfeber", olja © Bo Ljung

I ”Tulpanfeber” finner man en häftig mix av abstraherade öppna ytor som bildar bakgrunden till en praktfullt röd snart överblommad tulpanros. Ytterligare en ganska nyss utslagen knopp ligger nedtill i bilden. De kraftfulla färgerna kontrasteras mot den vitmenade och bleksiktiga bakgrunden dekorerad med feberrodnandens orange-rosa färgfläckar. I botten en gråmelerad ”bordsyta” med den obligatoriska spegelskärvan som innehållet vilar på.

Kompositionerna vittnar om en målare med tränat öga för de abstrakta såväl som de figurativa elementen. Den abstrakta utgångspunkten har den förtjänsten att målaren övat upp en lyhördhet att nästan reflexmässigt beakta och värdera alla beståndsdelar som bygger upp bildytan utan att lägga för stor psykologisk vikt vid någon enstaka del. Ett avbildat föremål fångar så lätt betraktaren ändå. Det skapar en njutbar balans i bilderna.

Det finns en sann och smittande målarglädje i Bo Ljungs bilder. Bakom anar man dock ett hårt arbete och ett måleri i skikt på skikt. Det återspeglas i den tyngd som målningarna får. Resultaten speglar ett ärligt förtjänt arbete, som inte vittnar om några lättvunna segrar tillkomna i stundens infall. Även om motivvalet vill påminna oss om vikten att befinna sig i nuet.

Stockholm 2002-10-13 © Susanna Slöör


Kort om Bo Ljung: Född 1961.
Detta är hans tredje utställning på Galleri Ahlner, Stockholm.

Tillbaka till startsidan för omkonst