www.omkonst.com:
Bilder i stormens öga
Roger Metto, Konstkatalog 2005, ISBN 91-975501-9-1, text: Björn Springfeldt, foto: Tord Lund
Text: Leif Mattsson

skriv ut denna text

Ibland utkommer konstpublikationer där bilderna har en självklar visuell kraft och längtar efter att bli sedda. Så är det med Roger Mettos nya katalog. Dessutom presenterar den ett konstnärskap som det finns all anledning att titta närmare på.

Roger Metto (f.1964) är en konstnär som dyker upp allt oftare på konstmässor och i andra offentliga sammanhang, nu senast hos Galleri Marianne Ahnlund på Stockholm Art Fair. Hittills är dock utställningen på Konstakademien 2002, tillsammans med Max Book, den enda större presentationen i Stockholm. Detta trots att Kirunasonen numera bor och verkar i Stockholm. Annars har han ställt ut en hel del på andra orter, som Växjö, Umeå, Jönköping, Kiruna och nu senast i Göteborg på Galleri Thomassen (2005).

I Mettos drastiska bildvärld korsbefruktas färgälskarens frihet och bildbyggarens stränghet. Man anar ett djupt intresse både för det abstrakta uttrycket och det berättande flödet. Inför vissa målningar går associationerna till Dick Bengtsson och dennes naiva skissartade figurer. I andra dominerar det expressiva angreppet, påhoppet på bildytan, som i den amerikanska abstrakta expressionismen. De divergerande uttrycken ömsom väsnas och ömsom viskar. Spröda linjetecknade bergsformationer eller hyddor i ödsliga landskap, ställs mot grova palettknivsfåror i intensiva spektralfärger.
   Plötsligt kan indianer dyka upp mot en rosafärgad himmel, eller en ensam cowboy på hemfärd mot sin ranch. Barndomens ikoner blandar sig i leken, bryter ned färgytornas tunga allvar och ifrågasätter retfullt deras dominans.
   Trots färgernas intensiva signalverkan hålls bilderna paradoxalt nog ofta i ett slags nedtonat mellanläge, som om de befann sig mitt i stormens öga. I vissa inträder till och med ett slags vemod med en tydlig längtan bort från det blekt nyktra dagsljuset.

I Björn Springfeldts utmärkta katalogtext påpekas släktskapet till svensk målerisk berättartradition, med exempel som X:et och Inge Schiöler. Till dessa kan fogas australiensaren Sidney Nolan, för de ödsliga landskapen och de galna infallens skull.
   Trots jämförelserna står Roger Mettos konst alldeles självklart på egna ben. Den är förankrad i en målartradition, men rör sig ändå helt obehindrat mellan olika ikonografiska uttryck.

Stockholm 2005-05-11 © Leif Mattsson

Omkonsts startsida


 


 

 

 


"Blue Moon" olja på duk, 80x122 cm, 2004 © Roger Metto


"Broken Toe" olja på duk, 40x80 cm, 2004 © Roger Metto


"Linimentville" olja på duk, 80x122 cm, 2003© Roger Metto


"Schack" olja på mdf, 15x30 cm, 2004© Roger Metto