| ”Jag försöker inte bevisa något. Så många minnen har jag  inte än” (JH Engström) Fotografen JH Engström är aktuell med två utställningar, på  Milliken respektive Fotografins hus, den sistnämnda av retrospektiv karaktär.  Tematiskt följer han sitt liv i spåren med kamerans hjälp. Det kan handla om  att besöka barndomens uppväxt i Värmland eller väcka minnet av tioåringens möte  med sin nya hemstad Paris. Vänner, miljöer, platser och situationer passerar,  med paradoxalt närgången distans, revy i JH Engströms bildvärld. Som den eklektiker han är, utan märkbar rädsla för närheten till sina  förebilder, växlas infallsvinklarna som om ett flackande rampljus slumpvist valt  ut motiven. Stillösheten ger honom därmed fri tillgång till etablerade uttryck  och former som passar den utvalda enskildheten.På Fotografins hus visas exempel på hans mer splittrade  förhållningssätt till sitt uttryck och material. Här låter han varje enskild  bilds dramaturgi klinga ut i disparata möten med andra – som mellan den  blottade människan och tallrikens kvarlämnade matrester. Den semidokumentära  stilen förenar han även med mer estetiskt renodlade ambitioner, där ljus och  material undersöks och manipuleras. På ett förenklat sätt skulle man kunna  jämföra hans val vid olika variationer av avtryck och gestaltning: Avtrycket  registrerar (i kamerans fall) det som finns framför linsen. Gestaltningen  tillför något som inte kamerans döda mekanik rår över, i form av  mörkrumsarbetets tillägg.
 På Milliken är den strategin  övergiven. De ödsliga och silverglimmande vyerna över den science  fiction-inspirerade arkitekturen på den franska storflygplatsen, Charles de  Gaulle, har ett betydligt mer renodlat tilltal. Den drömlika stämningen har  provocerats fram genom solarisering under framkallningsprocessen, vilket  dramatiskt sänkt kontrasten i bilderna. I den här sviten underordnas avtrycket  gestaltningen, vilket indikerar övergången från dokumentation till konst. Under  tre veckor hade JH Engström tillstånd att fotografera fritt innanför  flygplatsens avspärrningar, i ingemansland. Flygplanskroppar låter sig anas,  men JH Engström sätter fokus på annat - öppningar och tillstånd, utan givna  utvägar.
 Stockholm 2006-12-06 © Susanna Slöör  | 
   
        |  Ur "Haunts"  © JH Engström
  Ur "JHE:CDG" © JH Engström
  Ur "Haunts"  © JH Engström
   |