  | 
                         
                        
                          Exposition view:                            © Luis Jacob; photo Roman März / documenta GmbH 
                             | 
                           
                       
                        Documenta 12 känns uppfriskande oortodox med åtminstone för  mig många nya konstnärsnamn i en ovanligt levande utställning. En utställning  som det är svårt att vara likgiltig inför. Vare sig man vill det eller inte tar  den tag i besökaren genom ett engagemang  i allt från urvalet av verk,  hängning och utställningsplatser till den grafiska profilen. Först blir jag bara omtumlad  för att inte säga förvirrad av överflödet, men ganska snart ersätts den känslan  av någonting annat. En aning om att här finns något angeläget som kräver min  fulla uppmärksamhet.  
                              Documenta 12 är geografiskt koncentrerad till en handfull  byggnader med naturlig utgångspunkt i Museum Fridericianum. Dess strama  nyklassicistiska arkitektur har i år invändigt dekonstruerats och salarna har  målats i djärva kulörer som grönt och rött. Här får bland flera Luis  Jacob breda ut sig med en myllrande installation av video och foton hämtade ur  böcker, tidningar med flera källor. En i sitt våldsamma överflöd krävande  installation som för att bli meningsfull drar in betraktaren i en spännande  dialog och interaktion.  
     Hito Steyerl är en tysk  videokonstnärinna som arbetar dokumentärt och här självutlämnande söker sig  tillbaka i sitt förflutna. För visningen av hennes video ”Lovely Andrea” har Fridericianums  imposanta trapphall tillfälligt byggts om till scen. Flera verk både på  Fridericianum och övriga utställningsplatser har en tydlig politisk inriktning,  som kan vara av formal karaktär som i Anatoli Osmolovskys små bronsskulpturer  föreställande tanks, eller av mer konceptuellt slag som i den tjeckiske  konstnären Jiri Kovandas performances från 1970-talets Prag, vilka han  dokumenterat i enkla svartvita foton.  
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Videostills, 
                              "Lovely Andrea", 2007 
                              Video, 
                              © Hito Steyerl  | 
                              | 
                            Guy Tilllim, "Congo Democratic" 
                              Voting station under construction by the UN the day before the election, 
                              Kinshasa, July 2006 
                              | 
                           
                         
                        Ett av de starkaste verken är en video  av ett team om fem konstnärer med bland annat David Thorne som har gjort ”9  scripts from a nation at war” om kriget i Irak och som visas i den  intilliggande documenta-halle. Guy Tillim från Sydafrika arbetar också väldigt  nära en politisk verklighet vilket framgår av hans video ”Congo Democratic” där  han följt det första demokratiska presidentvalet i Kongo 2006. Den videon kan  man se i Aue-paviljongen som är en temporärt uppförd hall intill Orangeriet.  
                              Aue-paviljongen är den största av utställningsplatserna och  har uppförts av färdiga byggelement för växthus, vars transparenta väggar  invändigt är täckta med ett opakt material som ger ett ömsom behagligt ömsom  irriterande halvdunkel i den väldiga paviljongen. Här får ibland verk med samma inriktning stötta varandra men det oväntade förs hela tiden in i form av anakronismer  eller andra brott mot hängningskoden för handen. Dessa verk utgörs bland annat  av sexistiska målningar av Juan Davilas , fräcka collage av Lili Dujouries och  minimalistiska objekt av John McCrackens från 1960-talet vilka bildar ett slags  öar i utställningshavet.  
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Romuald Hazoumé 
                              "Dogon", 1996 
                              Verschiedene Materialien | 
                              mixed media; 24  35  45 cm 
                              © Romuald Hazoumé / VG-Bild-Kunst 
                              Courtesy the artist  | 
                              | 
                            Romuald Hazoumé 
                              Citoyenne, 1997 
                              Verschiedene Materialien | 
                              mixed media; 40  40  30 cm 
                              © Romuald Hazoumé / VG-Bild-Kunst 
                              Courtesy the artist 
                              | 
                           
                         
                        Många verk gestaltar komplexa och centrala frågor på ett  överraskande sätt, till exempel Ines Doujaks ”Segerträdgård” där gräset spirar  bland fröpåsar, som bär texter om makt, kön, väpnade konflikter med  mera. Den kongolesiska konstnärinnan Bill Koulénay har  uppfört en mur av papier maché som naket gestaltar såren i hennes egen  historia. Afrikansk bakgrund har också Romuald Hazoumé, som har gjort några av  utställningens mest spirituella verk. Han har framför allt använt sig av objet  trouvé i form av begagnade bensindunkar med vilka han skickligt och lekfullt för  tillbaka den afrikanska masken till ursprungskontinenten. Samtidigt som han  elegant turnerar Picasso och de andra modernisterna från början av förra  seklet. Äntligen verkar den västerländska hierarkin inom konsten  på väg att raseras till förmån för en mångfald inte bara vad gäller etnisk  bakgrund utan kanske framför allt i själva de konstnärliga uttrycken såväl  beträffande form som innehåll. Buergel och Noack har som kuratorer en ovanligt  öppen hållning som manifesteras bland annat i den okonventionella blandningen  av äldre verk och samtida samt ett verkligt överflöd av olika konstnärliga tekniker  och material.  
     Särskilt  påfallande är den stora andelen collage och fotomontage samt blandtekniker. Kinesen Lu Hao använder sig dock i sitt stora verk ”Recording  2005 chang' an street” av traditionellt kinesiskt måleri på rulle för att  dokumentera de omvälvande förändringarna längs en central aveny i Beijing.  Själva den ålderdomliga tuschmålningstekniken blir bärare av ett ”då” som  konfronterar ett ”nu” i form av innehållet i verket. Åtskilliga verk på  utställningen är kommentarer till förändringar i vår omvärld. Fast  förhållandevis lite handlar om miljöförstöringen, desto mer om makt-, kön-  eller polititiska förhållanden som exempelvis i Ck Rajans fotomontage med  civilisationskritik, eller Amar Kanwars imponerande och intressanta videoinstallation  om sexuellt våld.  
     Zoe Leonard från  USA ställer ut ett spännande verk ”Analogue” från 1998-2007 som består av ett  40-tal foton som på gammeldags museimanér exponeras i glasmontrar som tvingar  betraktaren att gå nära och på det sättet bli varse vad de mycket vackra  bilderna lätt ironiskt visar på, såsom fördomar om kön, ras, religion med mera.  Fördomar som Kerry James Marshalls långa svit satiriska bläckteckningar också  handlar om. Hans verk visas på På Neue Galerie, en palatsliknande byggnad från 1877,  som nu för första gången tagits i anspråk för documenta. Där kan man också ta  del av Nedko Solakovs installation med arkivet ”Top Secret” som innehåller  uppgifter om hans förflutna som informatör i Bulgarien under kommunismen 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Nedko Solakov. Exposition view  
                              © Nedko Solakov; photo: Egbert Trogemann / documente GmbH © VG Bild-
                              Kunst, Bonn 2007 
                              | 
                           
                         
                        Men documenta 12 problematiserar inte bara en politisk och  etnisk agenda utan här finns också en rad verk som kommenterar konsthistorien  och kanske särskilt det abstrakta måleriet. Direkt går detta att avläsa i det  medvetna mötet mellan ett fotorealistiskt porträtt av Gerhard Richter från  1960-talet som flankeras av två till synes abstrakta verk av Lee Lozano, vilka  sedda ur en annan aspekt också är fotorealistiska gestaltningar men av  geometriska former som till exempel en kon.  
                              Mladen Stilinovic har använt sig  av en container för att skapa ett rum i rummet för sin granskning av modernismen.  Gerwald Rockenschaub använder sig också av otraditionella material, som hans  suveräna plangeometriska komposition med åtta heltäckningsmattor från 1991. Den  danske konstnären Poul Gernes får mycket plats i utställningen med sina så  kallade ”Target-paintings” som också utspelar sig i gränslandet abstrakt-konkret,  eller dikotomin civilisation – natur, samtidigt som de kommenterar såväl Jasper  Johns som Kenneth  Nolands målningar  med samma utgångspunkt. En stafett som idag kan sägas ha sin fortsättning  på Venedigbiennalen med Jacob Dahlgrens stora installation i den nordiska  paviljongen. Florian Pumhösl har byggt ett större verk som han kallar  ”Modernology” vari han direkt kommenterar modernismens abstraktion med sina  glasmålningar. Och som den självklara punkten, eller öppningen, finns Agnes  Martins stora verk ”River” från 1964 med en alldeles egen integritet i  överflödet av bilder och uttryck. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            "Betty", 1977 
                               Painting, oil on wood 
                              © Gerhard Richter  | 
                              | 
                            Lee Lozano, "Clash", 1965 
                              © The Estate of Lee Lozano 
                              Courtesy Wheaterspoon Art Museum, University of North Carolina at Greensboro 
                              | 
                           
                         
                        Utställningens geografiska höjdpunkt, men samtidigt den  tyvärr konstnärligt  minst intressanta utställningsplatsen, är slottet i  Wilhelmshöhe. Konkurrensen med slottets enastående samlingar av bland annat  fransk och tysk renässanskonst samt salar fyllda med Rembrandt och Rubens blir  kanske tillsammans  med den hänförande utsikten och vackra  utställningsarkitekturen för stark. Bäst fungerar det för de verk som helt  enkelt inneslutits på museet som till exempel videon av Dias & Riedweg, som  visar ett gäng killar i Brasilien som rytmiskt utför rörelser som man samtidigt  kan härleda till en reseberättelse av Hans Staden som faktiskt kom från Kassel.  Här finns en fungerande dialog mellan plats och verk och det gör det också i Sonia Abian Roses ”Kärlekens koncentrationsläger” som har formen av en oskyldig  rokokobyrå. På slottet Wilhelmshöhe kan man också njuta av en förnämlig samling  persiska miniatyrer. Av persiskt ursprung är även den matta som bildar något av  ett visuellt centrum i documenta-halle med bland annat Cosima von Bonins överväldigande installation av stora mjuka djur. Intill återfinns Peter Friedls  dubbelbottnade verk om Västbankens enda zoo med giraffen Brownie i huvudrollen. 
                        De flesta documenta-besökarna lägger märke till egensinnigt  formade trästolar som uppträder överallt till ett antal om 1001 stycken. Dessa stolar  utgör en del av ett verk av kinesen Ai Weiwei som blir fullständigt först när  lika många kineser under juli månad anländer till Kassel för att ta varsin stol  i besittning. Missa inte det! Och inte heller Kulturcentrum Schlachthof med bland annat ett angeläget videoverk av polacken Artur Źmijewski.  Om du ändå gör det, gå in på hemsidan för documenta 12, www.documenta.de. 
                        Göteborg  2007-07-11 © Margareta Persson 
                        documenta i Kassel  | Omkonsts startsida   |