|
© Eva Vilne,
Galleri Thomassen |
© Annika Rydenstam, Galleri Oijens |
Ett tiotal utställningar öppnade i helgen (24-25/2) i centrala Göteborg. Trots experimenterandet med andra medier och koncept är det här, som på andra håll, måleriet som är mediet från människans inre till betalande betraktare. Ett informellt måleri, med många lösa associationer, delvis i Jarl Ingvarssons anda, dominerar.
Annika Rydenstam,
Galleri Oijens, Erik Dahlbergsgatan 32, tom. 10/3
Det här är hennes tredje utställning i detta galleri med sitt stora, dagsljusfyllda entrérum. Rydenstam tycks börja lite som en snickare, foga samman träskivor och brädlappar, eller ett par gamla skidor. Lyhört lyssnar hon på mötet mellan trä, träskiva och blyertspenna. En grund skapas, som ger måleriet en lekfull och avspänd ton. Modernitet samsas med folklore. En långsmal, målad träskiva ligger på golvet, som en trasmatta, eller som en stilla protest.
Eva Vilne,
Galleri Thomassen, Götabergsgatan 26, tom. 10/3
Här är Hans Wigert eller Lena Cronqvist referenser - absolut inte Ingvarsson. Hennes oftast ensamma flickor är naturväsen. Men inte i tung skog och sjö som Wigerts solitära gestalter, utan i röda, pulserande landskap. Hennes teckningar och målningar har en stark förenkling och direkt känsla för figurens placering på ytan.
|
© Susanne Thornell,
Galleri KC-väst
|
© Thomas Willard,
Galleri Olsson & Uddenberg |
Thomas Willard,
Galleri Olsson & Uddenberg, Chalmersgatan 15, tom. 10/3
En färgskala med tunga, röda jordfärger. Ett spacklande med palettkniven som sällan når längre än till det dekorativa. Några serena dukar avviker och samlar sig till känsliga horisonter. Det verkar som om han söker sig fram med färgroller, lite som Mark Rothko. Titeln "Tidsbild" ger förhoppning, en vilja att gå längre, inte stanna upp vid det enbart säljbara.
Susanne Thornell,
Galleri KC-väst, Erik Dahlbergsgatan 6, tom. 11/3
Hennes måleri på små pannåer myllrar av fria associationer, som hon successivt målar bort tills starka kompositioner framträder. Härliga kontraster mellan ibland bara två färger får vissa målningar att lysa av lycka.
|
© Lars Göran Nilsson,
Galleri PS
|
© Eva Vilne,
Galleri Thomassen |
Lars Göran Nilsson,
Galleri PS, Kaponjärgatan 4 tom. 11/3
I Haga finner man detta lilla galleri med en rustik atmosfär, så långt man kan komma från Götabergsgatans Patricierhus i sten. Lars Göran Nilssons dukar talar högt. En återkommande grotesk formkropp i ett hörn balanseras av luftiga streckfigurer som antyder berättelser som det står betraktaren fritt att vidareutveckla.
Michael Johansson,
Galleri Mors Mössa, Husargatan 11, öppnar 3/3 – 25/3
Ärevördiga Mors Mössa känns svårt att utelämna. Ligger liksom Galleri PS i stadsdelen Haga med sina smågator och gamla trähusbebyggelse. Michael Johansson utställning öppnar först nu på lördag 3 mars. Han ställer ut tredimensionella pussel, ska vi säga skulpturer, hämtade från leksaksindustrins formvärld.
|
© Margareta Persson,
Galleri Aveny |
Margareta Persson,
Galleri Aveny, Teatergatan 26, tom. 11/3
Utställningen utstrålar en paradoxal stämning av tuktad form och lysande kulörer. En vilja mot både intensivt, rytmiska mönster och ett lugnt vilande.
Jag uppfattar en lyrisk syntes i målningen med den långa titeln:
“He rises a glass to the bricks, steps outside. So many hundreds of pages are left behind, squeezed into that silent room.”*
Men hon nöjer sig inte med det, hon experimenterar också med utställningsrummet, liksom hennes amerikanska kolleger, tex. Sol Lewitt, Donald Judd och den även i Sverige verksamme Bernard Kirchenbaum gjorde. Vad händer när bilden monteras i hörnet mellan två väggar, när den släpper från väggen och blir en tredimensionell kropp?
Diskussionen är inte ny och lämnar tyvärr en känsla av något som är omöjligt att överskrida: att målningen, den säljbara bilden, fortfarande är förpassad till sin gamla plats, på väggen.
*Ur “Morning” av Gerry McGrath.
Göteborg 2007-03-01 © Torgny Larsson
Omkonsts startsida
|