Carl Hammoud tycks vara fascinerad av åtminstone ett polärt motsatspar, nämligen kaos och ordning. I en parafras på Caspar David Friedrichs "Ishavet" låter han böcker och bordsskivor torna upp sig på liknande sätt som isflaken i förlagan. Men det intressanta här är inte likheterna utan det som skiljer de båda verken åt.
I Friedrichs målning spelar naturen huvudrollen som dånande furie, regerande med järnhand. Människans oändliga litenhet är i sammanhanget högst påtaglig.
Carl Hammoud däremot implicerar att det är människan själv som är kaosets upphovsman. Och det är henne vi kan både lasta och hylla för den sköna nya värld som blivit produkten. Och skön är den verkligen, så till den grad att Hammoud smyger in denna kaosets estetik även i de verk där ordningen är satt att råda.
Fascinationen över konsthistorien framträder tydligt i flera av Hammouds verk. Referenserna är stundtals helt uppenbara, som i exemplet ovan, men de kan även vara näst intill omärkliga. Men visst finns det en koppling mellan teckningen "Pass" och Vermeers "Kvinna i blått". I båda fallen står en kvinna och läser koncentrerat, med nästan exakt samma hållning och återhållna sinnesstämning.
Även i målningen "Revolution" finns den vermeerska stämningen där, men då genom den dolda ljuskällan bakom väggen. Och inte är Edward Hoppers metafysiska ljusbekrivningar så särskilt långt borta heller.
Både
utställningskatalogen och flertalet avbildade
böcker i målningarna är helblå,
samt saknar titel. Böckerna i målningarna
verkar dessutom närmast demonstrativt innehållslösa
och deras sätt att befolka målningarna ger
ett rastlöst och myllrande intryck. Överallt
dyker dessa böcker upp, ibland i militäriskt
raka led och ibland i kaotiska formationer. Deras roll
som bärare av mänskliga egenskaper är
tydlig, men framför allt är det deras funktion
som invånare i den av Carl Hammoud egenuppfunna
världen som är avgörande. Där deltar
de i byggandet av ett jordiskt paradis, till brädden
fyllt av kaos.
Stockholm 2007-03-13 © Leif Mattsson |
|
"Land", 121x121 cm © Carl Hammoud
|
|
Caspar David Friedrich
"Ishavet",
1824
96,7 x 126,9 cm
Kunsthalle, Hamburg |
"Register", 69x96 cm © Carl Hammoud |