| På den första separatutställningen, som nu  visas på Natalia Goldin Gallery, finns blandningen av det abstrakta och det  föreställande kvar. Därutöver har mycket förändrats. Paues bildvärldar  tilldrar sig numera på platser där temperaturen är hög och de medverkandes utagerande  aktiviteter bestäms av pulserande rytmer och orsakssammanhang alltför  komplicerade att förklara. Obestämbara riter utförs, oförklarliga mentala  tillstånd manifesteras, bränder blossar upp och stör ordningen, figurer utan  tillhörighet passerar igenom händelserna och försvinner bort utan att lämna  några spår som kan göra sammanhangen mer förståeliga. Och mitt i allt detta; svävande  såpbubblor med optiskt förvrängt innehåll och experiment med ljuspunkter som brutits  genom prismor. 
 Detaljrikedomen är bedövande men förhållandet  mellan målningarnas olika element förefaller vara slentrianmässigt och slumpartat  på samma gång.
 Christoffer Paues har  visat förut att han har förmågan att göra intressanta konstnärliga påståenden,  men kanske är det tematiska innehållet i den här utställningen ändå lite för  apart, samtidigt som målningarna hade mått bra av en stramare komposition och en  mindre fragmentarisk figuration.
 Stockholm 2007-04-18 © Björn Larsson  | 
   
        |  "Mon Amour" 2007 © Christoffer Paues
  "Mon Amour" 2007 © Christoffer Paues
 |