| 
                        
                          | 
                              
                                |  |  
                                | "South of the South", 2008, Olja på duk, 246,4 x 261,6 cm © Cecily Brown. Courtesy Gagosian Gallery. Photography by Robert McKeever
 |  En av de senaste årens mer intressanta internationella  bekantskaper är Cecily Brown (f. 1969). På prestigegalleriet Gagosian Gallery i Chelsea, mer att  likna vid en konsthall till formatet, möts man under oktober av ett färgexplosivt  upphettat måleri som på ytan nästan är för skönt för att kunna ta på allvar.  Som i de flesta fall lär man oftast känna de internationella stjärnornas verk  genom reproduktion och inte sällan blir man besviken när man väl står där  framför dem. En given förklaring är naturligtvis att konstnärerna och i  synnerhet målarna på den här nivån pressas till en produktion som till slut  inte bottnar längre, där man tvingas upprepa sig själv på ett allt mer  förytligande sätt. Därför är det med viss tillfredställelse jag ändå kan  konstatera att Cecily Brown verkar vara tillräckligt säker och kraftfull i sitt  arbete för att kunna hantera den situationen. På den aktuella utställningen  gäller det dock främst de större verken. De mindre brödmålningarna känns just inte  mer än som eftergifter åt köpare med tunnare plånbok.  
 |  
                          | "New Face in Hell", 2008, Olja på duk, 246,4 x 226,1 cm © Cecily Brown. Courtesy Gagosian Gallery. Photography by Robert McKeever
 |  Bortsett från denna inledande reservation är Cecily Brown en  riktigt driven målare, med säker känsla för sitt medium. Man skulle kunna,  särskilt med endast den här utställningen i minnet, kunna räkna in henne i en  naturlyrisk abstraherande tradition. Men hon tillhör även den masskulturellt  intresserade figurativa vågen av målare genom sina underliggande val av motiv.  Signifikant för de senaste 15-20 årens masskultur är inte minst den  dramatiskt ökade tillgången av pornografi, som med hjälp av  Internet enkelt laddas hem till var mans dator. Cecily Browns målningar har ofta utgått från porrbilder. På den aktuella utställningen  kan man i serien ”Skulldiver” i målningens epicentrum ana ett huvud nedböjt  över en man eller kvinnas underliv.  
                          
                            |  |  
                            | "Skulldiver 2", 2006, Olja på duk, 215,9 x 226,1 cm © Cecily Brown. Courtesy Gagosian Gallery. Photography by Robert McKeever
 |  Med uppenbar fascination för natur i dess  mest kulturellt laddade form, påhejad av vispande penseldrag och intensiva  färgackord, saboterar Cecily Brown med lust såväl betraktarens eventuella  fördomar mot skönmåleri som köpesex. Att måleriet i sig bär sin sublimerade  form av erotik, instämmer säkert många utövare i. Uppfriskande eller motbjudande  står var och en fritt att välja. Cecily Brown spelar hur som helst rispande och  elegant på den här strängen. New York 2008-10-15 © Susanna Slöör Gagosian Gallery | Omkonsts startsida  |