Längst in i konsthallen blottande blicken ut mot Värtahamnen  sitter Ramses eller Tåbb begrundande sitt öde här på jorden – sin väntan och  längtan någon annanstans. ”Ramsa” heter Bianca Maria Barmens verk med den  sittande pojkfiguren. Hans svagt uppdragna axlar är i spänning, men handflatorna  vilar lätt insjukna och evighetsmjukt mot låren. Den inåtvände eller vaksamme  omgärdas av knoppande spelpjäser som placerar berättelsen på brädet.   
                           Skulpturgruppen övervakas av Håkan Bengtssons målningar som likt stiliserade andetag  gungar andedräkten mellan rummets väggar. På vänster sida gapar rödkritans  rektangel som en glupsk käft mot det sammandragna andetagets knappt flämtande  tungspets mittöver. 
                                              Den väntande eller avvaktande åtbörden återkommer  genomgående. Håkan Bengtssons galler av tunna myllrande linjer av olika tjocklekar  skapar rum för eftertanke. Bianca Maria Barmen låter sin lätt gläfsande  bronsjycke minnas olyckan på bästa mattan med snodden fäst mellan brottsplatsen  och förövaren. 
                             Oskiljaktiga och  oförenliga möts Barmens och Bengtssons manifestationer av reflektion och  längtan. Det är inte första gången som de utsätter sig för eller förenas i varandras  motsatser. Rubriken ”Hare linje” är densamma som på Dunkers kulturhus i  Helsingborg för ett par år sedan. Bengtssons krittorra, blyertsgrå oregerligt  ordnade ytor och Barmens handsvettsnötta gipsytor verkar egendomligt förlösande.    | 
                    Barmen och Bengtsson leder tillsammans sina respektive olikheter mot  fullkomning. Stilla och hjärtskärande. Som Lars Ahlins klibbigt väntande Tåbb  fryser verkens väsen i sin väntans  spänningstillstånd. 
      Sällan ser man ett konstnärligt möte som precist utmejslar  den andres egenart så generöst och berikande. Håkan Bengtsson målningar  vibrerar medverkande. Bianca Maria Barmens  serverade brickor av innehåll sluter sig självuppfyllande - kattassmjukt  jabbande.     
                      Stockholm 2010-02-24 © Susanna Slöör 
                                              
                      "Evakuering", brons och snodd, 2008 © Bianca Maria Barmen                      
  |