| I neofigurationens första våg i slutet av 1990-talet framstod  Karin Mamma Andersson som en av de mer tongivande konstnärerna. Hennes  drömska naturmåleri, ofta med fotografiska  förlagor samt med tydliga referenser till absurdisten Dick Bengtsson, firade stora  triumfer, nationellt och internationellt.                          Anna Bjerger ansluter till denna våg, men hon behåller ett nyktert avstånd till det  absurdistiska. Snarare lutar hon sig mot den  humanistiskt färgade beskrivningen som exempelvis Elizabet Peyton företräder (se  artikel 08-peyton-elizabeth.shtml).Med svepande penseldrag,  vått-i-vått, bygger Bjerger upp sina relativt enkla kompositioner. Omtagen är flera  och underliggande strukturer tillåts interagera med slutresultatet på klassiskt,  måleriskt manér. Associationerna går därför i några fall längre tillbaka än till det sena 1990-talet. Man anar sökandet efter ett "naket tilltal", vilket  möjligen kan kallas troskyldigt men samtidigt förvånansvärt modigt i en konstvärld så  fylld av skymmande attityder.
 Bjergers förlagor är fotografier, således betonas ytan på bekostnad av djupet. Fotots beskrivningar av ljus och skugga är ju egentligen bara tillfälligheter, de har föga med formen att göra. Detta fotots brist på reellt formbeskrivande information, denna "maskinella stilisering", är ett ofta negligerat  problem bland de nyfigurativa målarna. Kanske gör Bjerger det alltför lätt för sig genom att inte tydligare markera distansen till förlagan, om det nu är ett "fritt måleri" hon eftersträvar vilket man anar i ett par av verken.
 | Berättandet hos Bjerger är oftast okomplicerat och tematiken närmast  demonstrativt obekymrad: några personer vandrar på en landsväg, en  kvinna poserar i röd klänning, några korslagda bordsbestick. Men i vissa fall kan  man se ett närmande till ”den sköna obegripligheten” som uppstår när fotoförlagans  berättelse rycks ur sitt sammanhang. Bilden med figuren  vid flyttblocket (”Stone”) är ett sådant exempel, liksom verket ”Cave”. Stående  inför dem dansar tankarna vidare  som i ett osorterat dagdrömmeri. Berättelsens  linjära flöde är satt ur spel och det står var och en fritt att njuta av eller förfäras över måleriets förmåga att åsidosätta   entydiga kausalitetsprinciper.
 
                       Stockholm 2010-04-12 © Leif Mattsson 
                        
                          |  |  
                          | "Studio Portrait", 2010, 40x30 © Anna Bjerger
 |  | "Profiles", 2010, 40x30 © Anna Bjerger
 |  |