www.omkonst.com:
Ode till den glada bävern
Oskar Nilsson, Konstnärshuset, Stora galleriet, Stockholm, 25/5 – 12/6 2010
Text: Leif Mattsson

skriv ut denna text
"Massacre", 150 x 200 cm © Oskar Nilsson
"Nest", 80 x 65 cm © Oskar Nilsson

"Bad Painting" var den inofficiella benämningen på det råa och oborstade måleri som uppstod i USA under 1970-talet (ex. Neil Jenney). Samtidigt växte nyexpressionismen sig stark i ett delat Europa med konstnärer som Rainer Fetting, Jörg Immendorf, Julian Schnabel och Albert Oehlen.

Oskar Nilssons fräcka och medvetet osofistikerade måleri ger svindlande déjà vu-känslor från ett svunnet sjuttiotal. Här finns den punkiga brutaliteten, de vulgära utfallen och den dräpande komiken. Men också den unkna pojkrumsestetiken med pinuppor och onanifantasier.
    Fascinationen för det subkulturella märks främst i motivvalen där underground- och cartoonestetiken dominerar. Som kontrast mot denna står ett måleri som är både flödande och tekniskt drivet, och med ett självförtroende det inte går att ta miste på.

Den glada bävern som just fällt alla korsen på kyrkogården och den kedjerökande fågeln i sitt fimpbeströdda näste skildras knappast som djurrikets begåvningsreserv. Och inte lär kaninen i "Mutant fight" få nobelpris i kvantfysik. Men de verkar ändå smarta nog att kunna överlista både sin omvärld och sig själva.
     Inte tycks heller de personer som dyker upp i Oskar Nilssons målningar begåvade i övermått, möjligen med undantag av "Sleeping poet". Han(?) var faktiskt, innan sömnen föll in, sysselsatt med någon form av kreativ handling.


 


 

 

 

Den svarta humorn är ständigt närvarande, avväpnande och provokativ. Mer så i målningarna än i teckningarna, som tydligare ansluter till en samtida subkulturell huvudfåra. Bitvis är de ganska fräcka och intressanta, men kanske inte lika särpräglade som målningarna.
    Personligen återvänder jag gärna till den absurda dödskallekaninen i verket "Feeder", ett vulgärt monsterdjur med kombinerad mun och analöppning (som det verkar) - kanske en nutida släkting till någon av Hieronymus Boschs skräckhumoristiska bastarder?

Stockholm 2010-05-26 © Leif Mattsson


"Feeder", 40 x 50 cm © Oskar Nilsson


Konstnärshuset, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com