Picasso var faktiskt noga med att signera sina verk. Sin grafik försåg  han dessutom med datummarkeringar. Han ansåg att bildens framväxt för honom  själv var av stor betydelse. Genom de avtryck han gjorde från sina plåtar,  stenar eller linoleumplattor kunde han följa den egna kreativa arbetsprocessen,  allt medan den slutgiltiga bilden växte fram. 
      Under sitt långa liv, han dog 92 år gammal 1973, gjorde han över 2400  grafiska bilder. I samarbete med skickliga och lyhörda tryckare kunde han få  utlopp för sin outsläckliga aptit på nya uttryck och nya medier. De grafiska  teknikerna såg han besläktade med teckningen. ”När jag börjar en serie  teckningar ... vet jag inte om de förblir teckningar eller om det blir en etsning,  en litografi, eller rentav en skulptur av det.” 
                      Grafikens Hus i Mariefred visar  under sommaren ett sextiotal verk ur denna rika grafikproduktion, en av  1900-talets största.  
     Picassos liv och konst är strikt sammanflätade. I sina verk  för  han ett kontinuerligt samtal med sina själsfränder i konsthistorien, med  Ingres, Velazquez eller Cranach. På samma sätt förefaller Rembrandt och Goya  fungera som utlösande och inspirerande katalysatorer för hans grafik. Han  skapar konsthistoria i början av 1900-talet med sitt intresse för kubism,  futurism och surrealism. Under 1940-talet återvänder han till ett modernistiskt  inspirerat föreställande formspråk och följer sin egen väg. Samtidigt som  samtidskonsten genomsyras av tendenser mot abstrakt expressionism, popkonst,  minimalism. 
                      Bilderna till Grafikens Hus  utställning är inlån från två gallerier i England och Frankrike samt från  privata samlare. Urvalet ger endast ett smakprov och det är givet att mycket  inte finns med. Men några nyckelblad pryder sina platser. 
     Så exempelvis "Tjurfäktning" från den 8 september 1934, ett år då Picasso  privat genomlevde en besvärlig familjesituation, slets mellan sin nya  älskarinna och sin fru med sonen Paulo. Som spanjor uppskattade han sedan  barnsben tjurfäktningar. Motivet i denna bild fylls av explosivt raseri och  frustration. Linjespelet är kaotiskt och löper på som telefonklotter med små  gubbansikten, blomknoppar och snurror inflikade i bildens bärande och  berättande partier. Vi påminns om surrealismens automatism som Picasso var väl  bekant med. 
     Denna bild är raka motsatsen till serien La Tauromaquia, en svit med  svala, dekorativt koreograferade scener över tjurfäktningsarenan,  illustrationer till en bok som publicerades först 1959. 
    Tryckaren Roger Lacourière försåg  alltid Picasso med ett dussin radernålar för han visste hur de slets under den  intensiva och inte sällan kvalfyllda arbetsprocessen.  
     Picasso samarbetade med förläggare och mästertryckare när han arbetade  med grafik. Det är med förvåning vi i dag konstaterar att han 1913 sålde sina  plåtar, och inte avtrycken, de grafiska bladen, till konsthandlaren Ambroise  Vollard. Detta gällde konstnärens första grafiska verk, gjorda bland annat på  mjuk zinkplåt. På utställningen i Mariefred kan vi på dessa bilder se att  radernålen stannar upp och tjocknar innan den flyter vidare för att definiera  cirkusartisternas slanka kroppar i en sammanställning av de motiv han vid denna  tid också målade i rosa och blå toner.  
     Teckning och grafik har en inneboende möjlighet att upprätta en intimare  kontakt mellan betraktare och konstnär, jämfört med andra uttryck. Den  tecknade eller raderade linjen blev för Picasso med tiden bäraren av en  besvärjelse, av erövring och tillägnande av motiv och situationer, antingen det  handlade om kvinnor, djur, tjurar eller erotik och fruktstilleben. Bildernas  linjespel låter oss förstå att det var i och genom själva skapandet som Picasso  fann tillfredsställelse, trygghet och makt. Och hur han upplevde det.  
                      Utställningen fokuserar på den  svartvita linjen i Picassos grafik även om här också finns linoleumsnitt och  litografier i starka färger. Under femtio- och sextiotalen kom han med sin  tryckares hjälp fram till en bra lösning för att trycka flera färger från en  och samma platta - tidigare hade han irriterats av kraven på noggrann passning  för färgtryck. Detta visar än en gång den vitala uppfinningsrikedom som  pulserar i många av Picassos verk: han tillgodogör sig det traditionella  hantverket för att överskrida dess regler och rutiner.  
      Med en närgången granskning av de utställda bilderna ger denna insikt en  behållning att bära med sig efter att vi lämnat utställningen.  
                      Mariefred     2010-05-19 © Kristina Mezei                        | 
                     
                       
                          
                         
                         
                          
                          
                          | 
                      
                      Foto: Scanpix 
                        
                        
                        
                        
                        Sculpteur, modèle et buste sculpté, 1933 
                        © Succession   Picasso/BUS 2010 
                        
                        
                      Copyrightinformation: 
  Konstverken är   skyddade enligt upphovsrättslagen (SFS 1960:729) Skyddet innebär   att konstverken   inte får återges eller tillgängliggöras för allmänheten utan tillstånd från   rättighetshavaren. Exempel på nyttjanden som kräver tillstånd är kopiering av   konstverket till web-sida, interna nätverk och   mångfaldigande genom reprografiska metoder. 
                                               |