Onsdag  morgon. Redan innan öppningstid ringlar sig kön runt hörnet. Mies van der Rohes  monumentala kub har avgränsats med vita väggar. Jag och de andra besökarna som  väntar i den svaga vintersolen ser inte in, men har gott om tid att begrunda en  oändlig serie strikt lackmålade färgrutor som hängts längs glasväggen. En  representativ introduktion till utställningen? Knappast.   
                        Gerhard  Richter har haft en lång karriär som målare och utforskat vad som ytligt verkar  vara totalt motsatta uttryck. Den stora retrospektiva utställning som nu visas  i Berlin har tidigare varit på Tate i London och ska senare vidare till Paris. En av  de första målningar efter entrén är ett tidigt verk från början av sextiotalet.  Ett bord i gråtoner, våldsamt övermålat med ett dimmoln i samma färg. Det kan  ses som en primitiv startpunkt för konstnärens vidare arbete under nästa ett  halvsekel. Richter suddar gradvis ut gränsen mellan abstraktion och realism.     
                        En  grupp besökare står framför "Tourist (mit 2 löwen)", vid första anblick en disig  grå form. En person pekar: “Där är ett lejon, och där är ett.” En annan är mer  tveksam.  
                            Även de fotobaserade porträtten är impressionistiskt suddiga, som om  de är på väg att glida ur fokus och bli något nytt. Sedda i detta sammanhang är  det lätt att betrakta även de mest abstrakta målningarna som föreställande:  flygfoton, landskap, elektronmikroskopiska bilder, inzoomade pixlar, detaljer  från ett slarvigt semesterfoto, vågor, en stillbild från en video just i  ögonblicket när kameramannen vänder sig om.  
     Omvänt bli även det mest bekanta  ting svårgripbara. Konstnären fungerar som ett filter. Han väljer ut och  manipulerar delar av den vardagliga verkligheten. Vid flera tillfällen under de  senaste trettio åren har Richter ställt ut fotografier, tidningsurklipp och skisser  som utgör källmaterialet: arkivet han i likhet med Aby Warburg kallat sin Atlas.  Samlare och förvandlare. 
 En central punkt i Richters livsverk är den sublimitet  och skönhet han med måleriets verktyg upptäcker i omvandlingen. Hängda i följd  balanserar de banala motiven (en blomma, ett moln) mot de aggressiva ytorna.                        Abstraktion  och figuration. Yta och djup. 
      Förutom målningar innehåller utställningen även verk  bestående av glas och speglar. Mitt i hallen står en metallstruktur med en  serie stora genomskinliga skivor. Betraktaren pendlar mellan att se på ytan  och igenom den. Reflektioner förvrängs och blandas och blir till abstrakta bilder, och helt plötsligt ser man sig själv igen. Kanske är detta en bra  sammanfattning av konstnären Gerhard Richters livsverk? 
Berlin      2012-02-29 © Hanna Nilsson  | 
                        
                        "Betty", 1977 30 x 40 cm                    olja på trä 
© Gerhard Richter 
                        
                         "Nuba", 1964 145 x 200 cm, olja på duk  
                        © Gerhard Richter 
                        
                        "Seestück (See-See)", 1970, 200 x 200 cm 
olja på duk © Gerhard Richter                         
                        
  |