| ANTECKNINGAR Orden och bilderna i konstverket:  celibat eller samlevnad, skilsmässa eller parterapi? Goethe skriver att konstnären ska  göra bilder, inte prata: ”Bilde, Künstler, rede nicht!”. 
                            Och Matisse pläderar för en verbal  rensning: ”När jag hade elever sade jag till dem: Man borde börja med att skära  tungan av er, för från och med i dag ska ni uttrycka er med plastiska medel.”  (Fast volymen Matisse om konst omfattar 430 sidor…)
 Och Pär Lagerkvist i sitt  modernistiska manifest Ordkonst och bildkonst: ”Genom allt modärnt måleri går  en önskan att söka nå fram till en ren konst. Allt litterärt är bannlyst ur den modärna konsten.”
 Och Clement Greenberg: ”Modernist painting asks that a literary theme be  translated into strictly optical, two-dimensional terms before becoming the  subject of pictorial art – which means its being translated in such a way that  it entirely loses its literary character.”
 Och Ad Reinhardt drar Greenbergs purism in i paradoxernas absurdum: ”Art  is art-as-art and everything else is everything else. Art-as-art is nothing but  art. Art is not what is not art.”
 Och i poesin mobiliserar  språkmaterialisterna ett motsvarande reningsideal: en konkret poesi utan  bilder, utan metaforer!
 Men varje besökare är smittad av ordens föreställningar redan på väg  till utställningen, hur ortodox han eller konstnären än är: vi har hört talas  om den, läst om den. Och konstnärens verkförteckning som ligger framme i  galleriet är fylld med verbala beteckningar, det vill säga titlar. Inte ens den  mest rigorösa purist slipper undan, om det så bara blir ett motvilligt ”Utan titel”,  två ord som genast anger en estetisk ideologi.Så varför inte i stället bejaka  orden och se titeln som en oskiljaktig del av konstverket, ja, vad vore Duchamps  glas utan sin titel ”Bruden avklädd av sina ungkarlar, till och med”? Eller  Magrittes måleri? Magritte konfronterar orden med bilderna, låter de två  teckensystemen stötas och blötas mot varandra och motsäga varandra i sin  gåtfulla godtycklighet: bilderna visar inte det orden betecknar och vice versa.  Orden och bilderna byter plats, infiltrerar varandra, förvånar varandra, leker  kurragömma; vi tappar fotfäste. Redan 1929 skrev/tecknade han en liten  semiotisk-filosofisk essä om orden och bilderna och världen i La Révolution  Surréaliste.
 Text  i bild: bokstäverna och orden i kubisternas målningar, Marinettis Ord i frihet  och Malevitjs En engelsman i Moskva. Josephsons automatiska skrift i  Andeprotokollen, Apollinaires Kalligram och Michel Leiris Ideogram; skriften  hos Cy Twombly. Bokstäverna är mer än bara formelement, de är embryon till en  berättelse, något litterärt. Forskarna har till och med börjat läsa vad som  står i tidningsfragmenten i Picassos och Braques collages.I Magrittes "Reproduktion förbjuden" ser vi ryggen på en man som betraktar  sig i en spegel som mirakulöst återger samma ryggtavla. Och på hyllan under  spegeln ligger ett omsorgsfullt avbildat litterärt verk, ett band av romanen  "Arthur Gordon Pyms äventyr" av Edgar Allan Poe, den författare Magritte höll  högst av alla. Vi kan läsa varje bokstav på bokens omslag. Målningen är en  tolkning av den metafysiska dimensionen i Poes fantastiska roman (också en  favorit för Robert Smithson och Jan Håfström). Det litterära och det konstnärliga  verket ingår ett alkemiskt bröllop.
 Bild  i text: Henri Michaux' meskalinanteckningar med figurer som andeväsen.  Apollinaires och Leiris kalligram, än en gång.  Metaforerna i surrealismen eller Tranströmers poesi. Bilderna har fått asyl i  textens rike. Text  möter bild: Torr konstvetenskap. Ekfraser, det vill säga, skönlitterära  beskrivningar av konstverk. Mellan de båda en fri och odefinierad zon av  konstkritik. Tre syskon; vill konstkritikern stå närmast den plikttroget  analytiska brodern eller systerns drömmerier?Thomas  Tranströmer  skriver ekfraser ur drömmerier kring Vermeer (”En okänd blå materia är  fastnaglad vid stolarna”),  W.H. Auden  drömmer om lidandet hos Brueghel (”att det äger rum medan någon annan äter  eller bara likgiltigt vandrar förbi”), och Lars Norén om Marats död av David (”Det  vidöppna huttrar”).
 Och Marcel Proust flyttade in ett  helt pinakotek i ”På spaning efter den tid som flytt”. Här är reproduktion  tillåten, för Proust återger verk av Botticelli, Giotto, Vermeer som ett slags  fria reproduktioner i text. Och ofta är det just reproduktionen och dess  avstånd till originalet som intresserar Proust; det är den marginalen som får  verken att hägra i våra fantasier. Så blev den lilla gula murytan i Vermeers ”Utsikt  över Delft” långt mer överväldigande i romanen än när jag mötte den på en  utställning. Originalen tronar i ett slags oåtkomlig idévärld och det är våra  fantasier om dem som inger lycka – det är ju också själva principen bakom  romanens sekvens av euforiska, ofrivilliga minnen: de är ett slags  reproduktioner av händelser som är långt starkare än den ursprungliga episoden,  till exempel den berömda madeleinekakan doppad i lindblomsteet.
 Och hur fick Proust själv syn på konstverket? Nästan alltid genom att  först läsa om det i konstkritiken, i John Ruskins böcker eller en text om  Vermeers målning av konstkritikern Théophile Thoré. Det var i Thorés text som  bilden uppenbarade sig, Proust behövde orden för att gå vidare in i verket. Här  är författaren och konstkritikern åtminstone halvsyskon: båda formulerar ett  slags ekfraser, i vars texter konstverket framkallas. Ja, den moderna  konstkritikern växer ju fram som en litterär genre då författare som Diderot,  Ruskin och Baudelaire och Apollinaire skriver fria notiser om vad de ser på  Salonger och i ateljéer i ett omedelbart möte med konstverket som konstverk.
 Men den postmoderna kritiken, Krauss, de Duve,  Crimp, Buchloh vill inte kännas vid en så subjektiv suggestion, ett sådant  släktskap; med ord som skalpeller dissekerar eller obducerar de konstverket som  dokument, som teoretiskt och politiskt fenomen. Andra experimenterar oförtröttligt  med en legering mellan de två, en kritikens de vises sten.
 Stockholm  i november 2012 © Peter Cornell, författare och  konstkritiker
 |