Jacques och Natasha Gelmans turnerande mexikanska samling har slagit ned  tältpinnarna på Arken utanför Köpenhamn i ny förpackning under rubriken ”Ett  liv i konsten”. I Sverige presenterades en version på Göteborgs konstmuseum för  knappt två år sedan. Här åtföljs Kahlos självporträtt som tidigare av verk  signerade samtida mexikanska kolleger och naturligtvis maken Diego Rivera. Men  dessa blir främst tillägg eller utfyllnad till Kahlos verk och det rika  fotografiska material som ackompanjerar för att inte säga lyfter utställningen,  med bidrag från sin tids bästa fotografer. Normalt är jag inte förtjust i  biografiska och fotografiska tillägg som utställningsteknisk billig ersättning  för att låna in fler verk av konstnären i fråga, men i det här fallet har det  sina poänger. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            | Utställningsvy, Arken | 
                           
                         
                        Frida poserar för sin amerikanske älskare, fotografen  Nickolas Muray, med händerna knäppta för  mellangärdet som Leonardos Giaconda och med en sökande blick som  i Raphaels Fornarina (Frida with Magenta ”Rebozo”, New York, 1939). Den här  kvinnan vet att med stort självförtroende diktera berättelsen i bilden och med  hennes blick i ögonen öppnar sig de målade ”självporträtten” ur en på sätt och  vis ny synvinkel.  
                             Sant är att hon långa perioder av hälsoskäl var konvalescent  och sängliggande, autodidakten Kahlo hade oändligt med tid att i sin ensamhet  läsa mängder och ta del av konstlitteraturen.  
      Ensamheten och därmed  möjligheterna till utveckling blev inte mindre under äktenskapet med Mexicos  store målare Diego Rivera. Han tog med sin tjugo år yngre hustru på årsvislånga  målarturnéer (offentliga uppdrag) runt om i USA. Lämnad under makens långa  arbetspass utvecklades och blommade hennes måleri med flera av höjdpunkterna  presterade under främst 30-talet och tidigt 40-tal. 
     ”Självlärd” således men med  makens stora nätverk av den europeiska konst- och kultureliten att tillgå,  surrealismen i starkt uppåtgående, fick hennes arbete ”i tysthet” en  uppmärksamhet som bör varit få förunnade. André Breton med flera lyfte redan då  fram unga fruns måleri som det verkligt märkvärdiga i konstellationen  Kahlo/Rivera. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            | "Frida Kahlo målar 'Det sårade bordet'", 1940
                              © Foto: Bernard Silberstein | 
                           
                         
                        Ja, hennes mycket medvetna poserande identitetslekar framför slipade och alerta fotografer kan  inte vara tillfälligheter. Frida Kahlo mejslade fram sin mask framför spegeln,  kameran och i sitt måleri med en pretention som får en att häpna. Detta inte  sagt som en kritik, utan snarare som något att verkligen fundera över, mot  bakgrund av den klagokör eftervärlden alldeles för lätt stämmer in i. 
                             En detalj  som först läsandet eller studiet av fotografierna i katalogen avslöjar är en  ateljéinteriör (Fritz Henle, 1943) med Frida Kahlo sittande vid staffliet.  Rummet är fyllt av omisskännlig rekvisita och hennes egna verk. I en  altarliknande väldekorerad kraftfull ram hänger just det ovan nämnda  fotografiet av Muray, precis under det förnäma dubbel-jags-porträttet. Där det  europeiska och mexikanska, det vilda och det återhållna, det civiliserade mot  ursprunget förenas genom blod och händer.  
       Helt uppenbart höjer hon sin mask  till skyarna och verkar drivas av ett patos som man skulle kunna tillskriva de  mest inlevelsefulla av ikonmålarna. Inkarnationen existerar och Kristusfridas  inåtvända blick ber för oss alla olyckliga.  
                        Magin spricker brutalt så fort motivet är ett annat än  Kahlos eget ansikte. Visserligen är ”Porträtt  av kvinna i vitt” målat så tidigt som 1929, endast fyra år efter att Kahlo  började måla. Men ändå är det påfallande hur lite intresse Kahlo har för sitt  motiv.  
                            Tanken slår mig även inför porträttet av Natasha Gelman. I detta har hon  inte inympat sitt liv, sin själr och tron på det omöjliga att en platt bild tar  liv, blir en levande, och formar ett evigt budskap giltigt över tid och rum.  Detta låter sig inte beskrivas på ett rimligt sätt, men för ögonen bevisas gång  efter annan det märkliga fenomen som endast en djupt koncentrerad ”troende”  målare kan tillföra verket. Den intensiva uppmärksamhet som visats varje  kvadratmillimeter i målningen, svettats ur varje mödosamt tillfört penseldrag,  lever kvar. 
      Ur den här synvinkeln framstår Frida Kahlos storhet som mycket  självklar och hon sällar sig till kolleger från alla tider, ofta med  självupptäckarens allomfattande anspråk som utvald och redskap för en högre  röst. Frida Kahlo ber inte om ursäkt för att hon anser sig vara bra – kanske rentav bäst. 
                      Köpenhamn     2013-09-23 © Susanna Slöör  | 
                        
"Självporträtt med halsband", 1933  
© Frida Kahlo  
                        
                        "Frida Kahlo", 1944 
© Foto: Lola Álvarez Bravo                         
                        
                        "Självporträtt med törnehalsband och kolobri", 1940 © Frida Kahlo 
                        
                        "Porträtt av kvinna i vitt (Adela Formoso), 1929 © Frida Kahlo 
                        
                      "Porträtt av Natasha Gelman", 1943  
                      © Frida Kahlo
  |