www.omkonst.com:
Porträtt av hus
Hans Lannér, Galleri 1, Göteborg, 7/2 – 28/2 2015
Text: Berit Jonsvik

skriv ut denna text
"Skulptör" © Hans Lannér "Elof" © Hans Lannér

Hus, hus, hus – små, stora, envåningshus, flervåningshus med balkong, hus utan balkong. Alla är de olika. Små målade porträtt av ensamma hus. Till allra största delen består Hans Lannérs utställning på Galleri 1 av små målningar och porträtt av hus. När jag vandrar runt i rummen blir husen personligare och personligare. Till sist förvandlas de till små porträtt, inte bara av hus utan även av människorna som bor i dem. Varje människa en konstnär hävdade Joseph Beuys. Varje människa ett hus tycks Hans Lannér hävda.

Rent geografiskt rör sig titlarna och därmed husen på Lannérs målningar mellan centrala höglandet i Kenya, Västra Götaland och Norrland. Husen som en universell gemensam nämnare. Vi behöver alla ett hus att bo i. En del av målningarna har även ett egennamn som titel. Charlie bor i ett upp-och-nedvänt hus, kanske bara en spegling. Elisabeth går in genom en klar lysande blå port i sitt hus. Och Elof syns på en balkong under en cinnoberfärgad rand på fasaden.

"Sjöfart" © Hans Lannér

Måleriet är nyansrikt, svävande och skiftande. Breda penseldrag i bakgrund för himmel och mark, små fina linjer i teckningen och överraskande färgkombinationer. Vitt hus med en ljus koboltblå portal runt dörröppningen. Grå skimmer i bakgrunden ger det vita huset rent självlysande egenskaper. Tre gatlyktor framför ett ockra hus med citrongult tak. En vägg med akvareller tätt intill varandra bildar en hel berättelse med måleriska infall.

Den franske 1700-tals filosofen Denis Diderot var en av de första kritiker som skrev om sin tids konstsalonger. I sin ”Essäer om måleriet” begrundar han den målande konstnärens svårigheter att handskas med färgen: I allmänhet blir alltså harmonin i en komposition beständigare ju säkrare målaren har varit på penselns effekt, ju djärvare och friare han målar, ju mindre han omarbetar och plågar färgen och ju enklare och frimodigare han använder den.
     Diderot ger också en ögonblicksbild från konstnärsateljén: Paletten ger en bild av kaos. I detta kaos doppar han penseln och ur den drar han fram skapelsens verk.

I all stillhet ägnar sig Hans Lannér åt att vara den djärve och frimodige konstnär, som Diderot efterlyser. Ur ett eventuellt kaos på sin palett tar Lannér med oss ut på ett koloristiskt äventyr utan minsta tvekan om vart det skall bära hän. Med nyfikenhet och glädje följer jag hans poetiska och måleriska infall på vägen.

Göteborg 2015-02-18 © Berit Jonsvik


 


 

 

 


"Elisabeth" © Hans Lannér

 


"Charlie" © Hans Lannér

 


"God kväll" (detalj) © Hans Lannér

 


"Sarvisvaara" © Hans Lannér

 

 

 


Galleri 1, Göteborg | Omkonsts startsida


Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com