Det  finns en naiv oförställdhet i Makode  Lindes sagoskog på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Även om det förekommer ojämnheter i utförandet, präglas helheten mest  av hoppet om att associationerna och slumpen ska fungera som stigar genom mörkt och primitivt  vanetänkande: du som är svart är sämre än jag som är vit.  
    Bråket om utställningsnamnet Negerkungens återkomst, som Makode Linde ville ha, men som Kulturhusets  vd sa nej till, blev en av samtidens hastigt uppflammande, spretiga debatter.  Men förhandspublicitet blev det i massor.  
                        Är ett utställningsnamn något att bråka om? tänker jag när jag går i sagoskogen där det vimlar av  svarta schabloner: hoten från den svarta massan, kungen omgiven av  en stor pyramid av små barn, den svarta besten som i Hajenfilmen, sjörövaren, totempålen  och den djuriska gestalt som i en film i utställningen går omkring på stan med en skurtrasa, ett slags hybrid mellan monster och  maid. Kring Negerkungens tron samlas rikedomarna.  
     Det  finns humor som gläntor i skogen. Ett  gäng chokladbollar  (som de numera heter) protesterar med plakat: ”Jag inte boll” och ”Sluta kränk mig”. En vit Muminfigur ligger orolig i sängen  i Onkel Tom-stugan och kan inte sova och Stina Wirséns tecknade figur  Lilla Hjärtat, som orsakade  ett av alla de där ordkrigen, har här fått sin grav.  
     Sorgen  finns där också. Svarta människor som Ku Klux  klan hängde i träden i den  amerikanska Södern – och som Billie Holiday  sjunger om i ”Strange fruit” – hänger nu i form av  små svarta dockor i sydstatsklänningar från taket. 
                        Ibland  byter Makode Linde vitt mot svart, en metod han kallar Afromatics. Vita bebisar  blir svarta och stympade. Den svenske kungen får ett blackface,  det slags skokrämsansikte som en gång vita i  amerikansk showbiz hade när de uppträdde som svarta.  Jungfru Maria är en svart moder.  
     Besökaren förses med masker som  ett slags nollställning och även om mycket är lättsamt, så sliter  frågan  om hur bilder av andra formas. Hur kan svarta människor te sig avvikande, konstiga och  på det hela taget underlägsna  mig och det samhälle jag tillhör. Går bilder i arv? Vad  betyder det att de ständigt kommuniceras  genom många  kanaler?  
Träffar Makode Linde  min vita själ? Jag tror det, i  varje fall i den meningen att jag inser att jag inte fullt förstått hur förnedrande den  svarta historien är och hur denna  historia fortsätter snärja människor i fördomar. 
     Sagoskogen  är ingen jätteutställning. Snart  hamnar man åter  i dagsljuset. Där skulle finnas ett  utrymme, en slutpunkt för reflexion och  diskussion om vad som gör rasismen så seglivad.                          
                      Stockholm    2016-02-09 © Niels Hebert  |