I  utställningen Partir/Revenir medverkar  tre konstnärer från tre olika länder – Safaa Erruas från Marocko, Christine  Ferrer från Frankrike och Katarina Eismann från Sverige. De tre tar konceptuellt   avstamp i platsens betydelse och möten som möjlighet till samhörighet och  förståelse.  
     Filosofen  Édouard Glissant beskriver sitt tänkande som en kringflackande poesi, vilket delvis utgör en metaforisk  utgångspunkt för de tre konstnärerna. I boken Relationens filosofi. Omfångets poesi skriver Glissant bland annat  om försökets tänkande: att känna igen  utan att fullt ut förstå. I denna tankegång ryms ett särpräglat intresse för  människans plats i tillvaron. Han menar att kunskapsprocessen ”bokstavligen [är]  att röra sig från plats till plats”. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Sans Titre, del av triptyk © Christine  Ferrer  (Klicka på bilden för hög upplösning)  
                              | 
                           
                         
                        Det  första utställningsrummet är näst intill helt nersläckt där endast ett fåtal  ljuskällor ger vägledning. I Eismanns videoloop Avstånd och längtan (gravitation) har hon låtit en fjärilsglob  reflekteras i mörkret, instängd i sin egen förgänglighetsbubbla.  
                              Ljuskontrasten  blir slående i det större rummet där vi möter Erruas vita arbete Nomades I. Ett bord är draperat med ett bländande vitt tyg där  hundratals anonymt utklippta pappersögon är insydda i tygets struktur. Dess  inre linjer bildar konturen av den afrikanska kontinenten. Konturerna vidgas  och gränserna töjs, för att till slut helt upphöra och förvandlas till ett  abstrakt mönster. Erruas komponerar en ”ny” verklighet. Kanske handlar det om erfarenheternas  tvungna förflyttningar. 
                            Även  Ferrer arbetar med det taktila. Med brodyr av guldtråd öser hon ur ett förråd  av personliga minnen. I triptyken Sans titre har hon i form av ett kors  gjort ett ”självporträtt” av en drömlik ansamling av prismor med  gamla fotografier från familjealbum. Verket uttalar en saknad av något  oåterkalleligt. 
                        Det är intima världar vi möter på  utställningen, där trådar och linjer sammanflätas och skiljs åt. Gestaltningen  är symbolmättad och vacker. Men den kan bitvis upplevas som något dunkel, som en  mening som ännu inte är färdigformulerad. För att återknyta till Édouard Glissants  resonemang argumenterar han för att alla har rätt att vara obegripliga. Det kan upplevas som befriande. Jag önskar en fortsättning av detta  dunkel.                       
                                            Stoclholm 2018-12-12 © Silva Malmsten  | 
                        
  Avstånd och längtan (gravitation) detalj  
  © Katarina Eismann 
                        
                        Nomades I (detalj) © Safaa Erruas  
                        (Klicka på bilden för hög upplösning)                        
                        
                        Amulett (detalj) © Katarina Eismann 
                      
  |