| Grant Wood (1891-1942) är något av den amerikanska konstens one hit wonder.  Få målningar har fått symbolisera americana som hans American Gothic, och det är få som det refereras så mycket till i  amerikansk konsthistoria sedan den gjorde braksuccé i Chicago 1930. Ett  porträtt av en man och en kvinna, ofta tagna för ett gift par, men tänkta att  föreställa en bonde och hans dotter. Modeller var konstnärens syster och tandläkare.  Högaffel i hand och poserande framför ett hus på en gård med Mellanvästerns  speciella gotiska fönster i den annars sparsmakade byggnadsstilen. Det är kring detta samhälle konstnärskapet rör sig. Wood räknas  till de främsta representanterna för regionalismen som växte fram i 30-talets  USA. När Whitneymuseet tar oss in i hans värld etablerar de scenen för  besökaren genom ett förmak med hans tidiga kommersiella dekorationsmåleri och  föremålsformgivning. Det rör sig om tekannor i silver och takkronor i form av  majskolvar, formgivna för ett hotell i hemstaden Cedar Rapids mitt i Iowas till  synes oändliga majsfält. Hans allegorimåleri på uppdrag av en mäklarfirma, Adoration of the Home påminner om en  altartavla. En madonnafigur står i centrum omgiven av representanter för stad  och landsbygd, religion och bildning. Måleriet fortsätter sedan att vara  symbolintensivt. Det är samtidigt mycket bundet till sin samtid i innehåll men  verkar äldre än det är i sin komposition. Europeiskt 1500-talet återkommer som influens.  I många fall finns en märklig perspektivbehandling som sätter sakinnehåll över  realistisk djupkänsla. Penseldragen i olja är nästan överdrivet fina och  detaljerade, applicerade på helt släta ytor. Porträtt ställs mot en symbolrik  bakgrund.
 Regionalismen föder tanken att gräva där man står, utan att se mot  Europa. Trots sina europeiska influenser i utförande, följer Wood detta troget  i motiv och han gör få utflykter utanför Iowa. De flesta av hans verk finns  också kvar inom delstatens gränser, många i form av stora muralmålningar.
 
                          
                            |  |  
                            | Grant Wood, Spring Turning, 1936. Oil on composition  board, 46.4 x 101.9 cm. Reynolda House Museum of American  Art, Winston-Salem, North Carolina; gift of Barbara B. Millhouse 1991.2.2. ©  Figge Art Museum, successors to the Estate of Nan Wood Graham/Licensed by VAGA,  New York, NY. Image courtesy Reynolda House Museum of American Art, affiliated  with Wake Forest University |  Lite förvånar det att American  Gothic har fått en sådan särställning, då den ligger väl i linje med det  övriga konstnärskapet med sin strama komposition, detaljrika utförande och  stränga uttryck. Kanske beror det på att den innehåller en tvetydighet. Det är inte  helt uppenbart om det är en hyllning till eller en satir över bondesamhället.  Senare verk väckte inte samma uppståndelse, och tidigare, liknande målningar  hade gått obemärkt förbi. Woman With  Plants, ett porträtt av modern med en svärmorstunga i knät och ett böljande  åkerlandskap i bakgrunden, förmedlar idén om mellanvästerns pionjärer genom den  nästan odödliga växten. Arnold Comes of  Age är ett porträtt av konstnärens 21-årige ateljéassistent, full av  symbolik. En fjäril för metamorfos, en flod i bakgrunden för livets gång. Den senare Death on the Ridge Road, visar  sekunderna före en våldsam krock. Konstnären tar det allvetande  berättarperspektivet ovanifrån, och låter telefonstolpar agera gravkors.  Målningen påminner om en serieteckning, med lastbilen en bit ovan mark och  ovala hjul för att uttrycka fart.
 Utställningen visar också på den starka ställning konsten hade i  trettiotalets amerikanska samhälle. Efter 1929 års börskrasch och den  efterföljande depressionen satsade Rooseveltregeringen stort på offentliga  arbeten, och det spillde över även på konstvärlden bland annat i form av Public  Works of Art Project som finansierade många av de stora muralprojekten, i  utställningen representerade på video. Dessa förhållanden borgar inte för samhällsomstörtande konst. Det  kan man heller inte säga att Grant Woods konst är (även om det amerikanska  postverket vägrade distribuera en “pornografisk” litografi föreställande en  nakenbadande man). Den upplevs som gjord på någons uppdrag. Naturligt med den  kommersiella bakgrunden och den typ av offentligt stöd som senare var aktuellt.  Ibland går Woods konst över gränsen till det sentimentala. Detta inte sagt för att ta  ifrån den dess kvaliteter, utan av nödvändigheten att se den i ljuset av  sin samtid och villkor. Det finns flera paralleller med vår egen tid, men också  stor kontrast. I båda fallen ser vi en uppdelning och motsättning mellan  städerna och landsbygden samt en populistisk protest mot upplevda eliter. Hur  detta uttrycks politiskt är däremot mycket olikt, liksom hur det avspeglas i  konsten.
 Den 120 verk starka utställningen är  lättillgänglig och lärorik. Ingen slump, då den är kurerad av Whitneyveteranen  Barbara Haskell som tryggt leder kronologiskt. Det finns en viss distans mellan  måleriet  och betraktaren, som om dess tjocka lager av schellack kommit emellan. Det är  därför  välgörande att det finns en betydande sektion med teckningar, främst som  förlaga för målningar, som låter oss komma närmare personen Grant Wood.
                       New York     2018-03-14 © Mattias Lundblad |  
   
        |  Grant Wood, Corn Cob Chandelier for Iowa Corn Room, 1925. Copper, iron, and paint, 238.8 x 81.3 x 86.4 cm. Cedar Rapids Museum of  Art, Iowa; gift of John B. Turner II 81.17.3. © Figge Art Museum, successors to  the Estate of Nan Wood Graham/Licensed by VAGA, New York, NY. Photograph © 2017  Mark Tade
     
  Grant Wood, Boy Milking Cow, 1932. Oil on canvas,  cut out and mounted on fiberboard, 71 1⁄4 x 63 1⁄4 in. (181 x 160.7 cm) framed.  Coe College, Permanent Art Collection, Cedar Rapids, Iowa; gift of the Eugene  C. Eppley Foundation. © Figge Art Museum, successors to the Estate of Nan Wood  Graham/Licensed by VAGA, New York, NY. Photo: Mark Tade, 2005
           Grant Wood, Saturday Night Bath, 1937. Charcoal on  paper, 61.1 x 68.4 cm. Museum of Fine Arts, Houston; gift of Dr. Jack Tausend in  memory of Mary Nesbit Tausend 2004.1603. © Figge Art Museum, successors to the  Estate of Nan Wood Graham/Licensed by VAGA, New York, NY
 
 |