Sista stunden i min  ateljé på Mejan – jag har nog aldrig haft en plats så mycket som denna. Så  intensivt som här.  
                          En massiv process har tagit plats. Färgfläckar täcker väggarna nu, golvet är skitigt.  
                            Jag hade aldrig väntat mig detta – att jag skulle släppa på kontrollen. År av tvångströja har  jag brutit igenom inom dessa väggar.  
                              Osynliga lager – stumma ogenomträngligheter som behövt sprängas bort med mod  och envishet. Medan jag väntat på mig själv har jag målat, rispat, frätt.  Vrängt ut och in. Funnit skörhet intill ett våldsamt söndrande. (Ur Sidorna, 2012) 
 
                          En sommar något år efter min examen från Kungl. Konsthögskolan åkte jag till  Paris på stipendievistelse. Med mig på resan hade jag en stor väska till bredden fylld  med anteckningsböcker. Under åren på konsthögskolan hade jag dagligen och utan  undantag skrivit tre A4-sidor, det var dessa som låg i resväskan. Jag hade  skrivit dem om mornarna, strax innan jag riktigt vaknade till. På sidorna  formulerades tankar som låg och pyrde, genom orden kom de upp i dagern och det  osade om dem.  
                          Sista åren på utbildningen hade jag befunnit mig i en personlig  uppgörelse mellan ett föreställande och ett abstrakt måleri. Det var inte valet  dem emellan som var utmaningen utan snarare hur det sistnämnda fordrade en  visualisering av själva tänkandets rörelse. Jag behövde hitta en  fysisk form för den abstrakta tanken.  
                                Medan det  föreställande måleriet tycktes ha  fasta ramar att förhålla sig till, en förlaga som svarade mot dess rätt och  fel, var det abstrakta måleriets premisser upp till mig själv att diktera. I sökandet körde jag  mina målade dukar i tvättmaskinen, lät klorin framkalla måleri,  dolde det bakom transparenta tyger eller tvingade pastos oljefärg att tränga  igenom duken och göra baksida till framsida. Jag dissekerade måleriet  och dess material, drev det mot gränstillståndet  mellan materialitet, blick och rum.  
                          Låt målningen sluta sig.  Kall, hård. Konturerna exakta i sin skärpa. 
                              De svarta partierna  ska vara frånstötande snarare än att rymma ett djup. Vara mur.  
                              Stum, de ska vara  stumma.  
                              Målningen är ett  schakt. Det rasslar och skaver, hackar likt rostigt järn när den går isär.  
                              Dessa slutna ytor som  öppnar upp sig.  
                              (Ur Sidorna, 2012) 
                          
                            
                                | 
                             
                            
                                | 
                             
                            
                                | 
                             
                            
                              Utan titel, 2019, 2 st 40 x 62 cm, gesso och  vinyl på blå, transparent polyester © Disa Rytt 
                                (Klicka på bilden för hög upplösning)   | 
                             
                            
                                 | 
                             
                           
                          
                          Året efter examen var en omvälvande tid kännetecknad av särskiljandets både smärtsamma och hisnande  rörelser. Från att ha varit en del av den större enhet och familjaritet  konsthögskolan innebar, var nu uppdraget att hitta sin plats som fritt verkande  konstnär. Det var att ge sig ut på en resa de flesta av mig och  mina klasskamrater nog anade skulle kunna sträcka sig över ett helt yrkesliv.  Likväl inleddes den med känslan av en börjans brinnande Nu.  
      Under dessa  omständigheter drog jag min resväska till ateljén i  Paris. Genom anteckningarnas närmanden och avståndstaganden  från mig själv, ville jag skapa överblick och hoppades upptäcka  en glipa där kärnan i mitt arbete synliggjordes. För detta att bli konstnär skedde  uppenbarligen inte enbart genom en examens titulering. Studietiden på konsthögskolan hade gjort det tydligt att det  snarare var genom ett idogt arbetes mödosamma utmejslande som ens specifika  uttryck skulle komma att framträda.  
      För att få  perspektiv krävdes en distansering, ett kliv utanför mig själv.  
                          Stipendievistelsen ägnade jag åt att läsa igenom mitt  material och skriva samman det i en text. De personliga anteckningarna synliggjorde varifrån  jag kom och åt vilket håll jag skulle rikta mig framöver. De fick Nuet att  framträda med en konfronterande skärpa och tycktes  förekomma, närmast avslöja mig, inför mig själv.  
                                 Genom att följa  hur livet vecklade ut sig genom de tusentals sidorna blev det tydligt hur tätt  sammanlänkade min personliga och konstnärliga process var. Min magkänsla visade  sig vara en pålitlig ledsagare i frågorna jag ställde om vägen och valen, men i  texten blottades tvekan inför livets ofrånkomliga framåtrörelse. För i takt med att  min vilja gav sig till känna både överraskade och omstörtades tillvaron. Föränderlighet började framstå som dess mest  kännetecknande karaktärsdrag.  
                          Stora svarta målningar  står på golvet i ateljén, jag orienterar mig med kroppen bland dem. Rummet är  en labyrint i transformation. Jag ser verken genom de transparenta dukarna;  ömsom döljer de varandra, ömsom kläs de av. De olika skikten ger mig en känsla  av tid och rum i metamorfos. Ett gränsland. Målningarna är sin tillblivelse; de  positionerar sig i utrymmet mellan att ”vara” och att ”bli”. 
                              Jag fortsätter tills  de bär sig själva. Målar tills det blir ljust, målar mig ut.  
                              (Ur Sidorna, 2013) 
                             
                            Det var inte Jaget och dess förehavanden som främst fångade  min nyfikenhet i läsandet. Snarare var det när fokus riktades mot detta Jag som  det drog sig undan och löstes upp. Istället var det som att blicka in i själva tillblivelsens  framträdande, det var att se in i tillvarons skeende som sådant.  
                                Jag började  förstå att det var just kring detta mitt konstnärliga utforskande rörde sig;  det var med klarhet ett intresse för Hur något kom till synlighet.  Framträdandet verkade ofta ta plats lite i periferin, inte med uppmärksamheten riktad direkt mot  sig. Det var som att jag behövde befinna mig snett bakom eller strax intill. 
      Min uppgift  tycktes vara att bereda material för händelsen  att visa sig genom, sedan bistå med min perception i triangeldramat mellan  blick, rum och måleriets material. Temat för mitt konstnärliga uppdrag  formulerades som en fråga: Hur synliggörs det skeende som träder fram i sin  undandragelse?  
                          Väl hemma i ateljén tog utforskandet vid. Jag drog in  måleriet en bit från ramens kant för att begränsa det till en händelse  på dukens plan. Då fick det samtidigt motsatt verkan; markeringen betonade  blickens vilja till att följa de målade formernas riktning vidare ut på väggen.  På så vis blev omgivande rumslighet en del av verket.  
                                 För att poängtera  färgskiktet i egenskap av ett material applicerat på ett annat, lämnade jag vissa  partier omålade. Även i dessa partier aktiverades väggen genom att den syntes  bakom den transparenta duk jag målade på. Duken urskiljdes som en  sammanlänkande och samtidigt separerande slöja mellan bild och rum. Ovanpå den  gick de målade formerna att betrakta som en bild, men i detsamma blicken  flackade kläddes verket av i dess materiella beståndsdelar och bilden drog sig  undan. Den pendlande rörelsen fick mig att börja betrakta duken snarast som en  scen för det ögonblickliga frambrytandet att visa sig på.  
      I sökandet efter en fast form,  en slutgiltig bild eller till och med ett stabilt varande – upptäckte jag att  det var själva kommandet till som var vad jag sökte.  
                          Ser ljusa ytor framför mig nu. Struktur likt ett äggskal.  Torr, matt. En smal, transparent springa håller dem isär.  
                              Ett kaos har öppnat upp för en helt ny början och målningarna  går utanför bilden av sig själva. Skapar rum för min längtan.  
                              Jag har ett stående löfte till mig själv att nära det som rör  sig där.  
                              (Ur Sidorna, 2013) 
                          Att befinna sig i den konstnärliga arbetsprocessen innebär  för min del att föränderlighet som sådan är ständigt närvarande. Den tycks vara  den konstant en konstnär har att luta sig mot, att spegla sig i och ta språng  ifrån.  
     Det innebär en  spänningsfylld relation till den tillvaro som hela tiden på nytt skisseras  fram. Ett varande där det gäller att uppmärksamt vila i framåtrörelsen. 
                          Stockholm  2019-10-19 © Disa Rytt 
                           
                          Presentation: Disa Rytt, f. 1984 i Lidköping, bosatt och  verksam i Stockholm. Examinerades från Kungl. Konsthögskolan år 2012. Senaste  utställningen Rör Vid Mig Nu, var i Olle Nymans Ateljé i Saltsjö- Duvnäs, 2019. Se vidare www.disarytt.se  |