| Olav Christopher Jenssen, som betraktas vara Norges mest internationellt  kända konstnär, har under många år bott i Berlin där han tidigt fångade de  rådande strömningarna inom måleriet och utvecklade ett eget abstrakt uttryck. När  museet nu visar hela sin samling av hans konst får man en intressant överblick och  tidslinje från tidigt åttiotal till idag. De tidiga målningarna, före Berlinflytten,  präglas av en vilja till berättande i en mörk men finstämd färgklang. Ett par år  senare, i serien Lack of Memory, är bilderna helt abstrakta och osar av friskhet  och självförtroende. Redan här märks Jenssens förhållningssätt till arbetet. En  lekfullhet och direkthet där inget är för lätt eller tungt för att platsa i en  målning. Denna okritiskt positiva hållning är något som hela tiden fört  konstnären framåt med en energi som smittar av sig på betraktaren. Utställningen som helhet domineras av målningar i stora  format och av enskilda verk ur större serier. Det intressanta med detta, förutom  tidsöverblicken, är att man blir uppmärksam på hur flera bildelement upprepas  genom åren. Det är en kontinuerlig kommunikation i en evig serie där man  samtidigt upplever varje bilds individuella styrka. Svagheten är att  utställningen upplevs fragmenterad vilket gör betraktaren förvirrad inför konstnärens  olika stilkast. Jag saknar därför flera av hans serier i små format, där man koncentrerat  kan uppleva hur lätt och lekfullt arbetena kommunicerar sig emellan.  
                          
                            |  |  
                            | © Anselm Kiefer  (Klicka på bilden för hög upplösning) |  En våning upp byts lättheten ut med den bokstavligt blytunga  utställningen Books and Woodcuts med tyske Anselm Kiefer. Salen är full  av verk och det känns nästan svårt att andas. Stora träsnittscollage och  målningar dominerar väggarna medan golvet är fyllt av glasmontrar med uppslagna  böcker i olika format och material. Böcker och träsnitt är det genomgående  temat i utställningen där de flesta arbetena är inlånade. Undantaget är Astrup  Fearnley Museets stolthet, den enorma skulpturen The High Priestess/ Zweistromland som också bildar navet i utställningen. Bokhyllan av bly som är fylld med böcker  av bly, hänsyftar på litteraturen och myternas ursprung från flodlandet Mesopotamien. För de flesta är det en självklarhet att Kiefer är en  litterär konstnär med komplexa referenser till författare, poetiska verk och  historiska skeenden. Bekant är också hans produktioner av böcker i ett exemplar  som följt hans karriär. Mindre känt är kanske att han hela tiden gjort böcker  och att detta de senaste åren dominerat hans verksamhet. Här presenteras böcker  från 1960-talet till idag. Allt från de kända absurda fotografiska  självporträtten med nazihälsningar i sin fars krigsuniform till abstrakta  betraktelser över världens öar. Gemensamt för dem verkar vara en  experimentlusta och test av hur långt man kan gå i att betrakta bildkonst  som litteratur, eller tvärtom. Ett exempel är den manshöga boken The  Siegfried Line på 16 sidor som intar ett helt eget rum. Utställningen  kräver sin tid men är väl värt ett besök i sig. Den öppnar nya ingångar och belyser  en viktig del av Kiefers konstnärskap som sällan visats i sådan omfattning  tidigare.
  Oslo 2019-09-04 © Patrik Entian |  © Olav Christopher Jenssen
    © Anselm Kiefer. Foto  Charles Duprat 2018
    © Anselm Kiefer
 
 |