Tidigare Edsviks konsthall drivs numera under namnet  Stallbacken kultur av Sollentuna kommun. Verksamheten har en annan bredd mot  tidigare. Under helgerna är en utställning med Monica Höll öppen med måleri och  skulptur från det senaste dryga decenniet.  
                        Det stora genomgående loftet har rustats upp till det bättre  och det långa utställningsrummet fungerar utomordentligt väl för att visa  Monica Hölls verk i större format. Målningarna håller konsekvent två olika mått  och här kan man snarast träda in i måleriska rum på 2x2 meter vardera.  
                            Man kan  tala om abstraktion när det gäller Hölls verk, men lika gärna om den måleriska  rörelsen eller gesten. I de tidigaste verken från 2008–2009, vars uttryck man känner  igen från utställningen på Belenius (2009), integrerades målningarna i en rumsmålning.  Konstruktionerna gränsar till serieteckningens koncentrerade rutor. De väl  kalkylerade linjerna och ”klottret” i svart och gråskala mot vit botten  accentueras av alarmistiska rosa toner.  
     Senare är det utfallen mot duken som kan  förleda en att tro att målningarna tillkommit blixtrande snabbt, som i en  dansant sammanhållen rörelse. Monica Hölls varningsläten i högt ställda toner och  fluorescerande färg blir ändå aldrig avstötande snarast bjuder de in att ta del  av ett temperament.  
                          
                            
                              
                                  | 
                               
                              
                                Ur  serien Orfeus & Eurydike: Färd (vä) och Music (hö), 2021, 200x200 cm 
                                  © Monica Höll                                   (Klicka på bilden för hög upplösning)  | 
                                 
                              | 
                           
                         
                        De högt ställda accentfärgerna vägs av mot mer brutna toner  för att i den senaste sviten om fyra målningar på temat Orfeus och Eurydike harmonieras  till ett vibrerande ljusfenomen. I de klassiska grekiska och romerska eposen är  besöken från levande hjältar i underjorden återkommande med syfte att söka  vägledning och råd. Men Orfeus öde blev desto bittrare då han inte lyckades  hålla sig från att se sig om efter sin sköna brud på vägen upp. Den euforiskt  verkande melankoli som Monica Höll bjuder in till fungerar utomordentligt väl  för att hålla myten vid liv. Tragedin vilar som ett eko i gryningsljuset och auroratonerna  får i den här sviten sin fullkomliga form.  
                        Det är intressant och en smula  vilsamt att få koncentrera sig på ett poetiskt, lyriskt anslag som bygger på en  väl inarbetad tradition. Målarna vet att konst görs av konst och att  dialogen är det enda som förmår att föra rörelsen vidare. Varje generation lägger  till sitt och tar likt ungrenässansens Dante hjälp av sin Vergilius för att beträda  sin tids möjliga odyssé och underjordsbesök. Vinden på stallarna i Sollentuna  är väl värd som en station på resan den här våren. 
                                            Sollentuna 2021-05-05 © Susanna Slöör  | 
                        
                        Tree-man, 2009, 200x150 cm © Monica Höll 
                        
                        Kanstanje Rouge, 2018                        © Monica Höll 
                        
                      In the stone there was a lot of talk, 2018 
                       © Monica Höll
  |