Ska man  snabbspola 1900-talets teoretiska diskussioner om måleriet så har detta uttryck  förvandlats från ett fönster, över en platt yta till ett solitt objekt i egen  rätt. Lisa Lundgrens måleri överskrider den diskussionen och rör sig lekande  lätt åter till ungrenässansmästarnas fäbless för perspektivet och samtidiga  förståelser för hur man skapar förutsättningarna för en flödande  bildberättelse. Scenen öppnas som ett tittskåp men stängs eller fullkomligas  som en välkomponerad yta. Ridåerna, gardinerna skyler och dras isär för att  blotta scenens eller rentav tillvarons bortre vägg, det serena objektet för en allmänmänsklig  strävan.  
                            De grovgrängade dukarna är grunderade med harlim och den spädda oljefärgen  är påförd i som det verkar ett distinkt penseldrag. Det kan påminna om tempera  eller al fresco-teknikens tvingande omständighet att snabbt lägga på färgen i det  upptorkande kalklagret i endast en tagning. Resultatet blir att den brungrå  grunden bryter igenom och ger en gemensam klang åt färgerna, integrerar dem. Det  bidrar även till en övergripande harmoni åt utställningen som helhet. Det ska  bli intressant att se hur hon utvecklar detta spår vidare.  
                          
                            
                              
                                  | 
                               
                              
                                Divan I & II, Sand and Glas, 2021 © Laleh Kazemi Veisari   | 
                               
                              | 
                           
                         
                      Emellanåt  riskerar texten att bli den bortre vägg som hindrar den direkta upplevelsen av  en utställning. Även om upprinnelsen är mötet med de förfrämligade tingen i ett  museum, så lyckas Laleh Kazemi Veisari ändå lyfta fram mötet som sådant – dialogen  som sker mot alla odds.  
                            I mitten av rummet har hon återskapat två divaner  ställda både mot och längs med varandra. Med minnet hämtat från Wien så ler man  åt det märkvärdigt jämbördiga samtal som här verkar uppstå mellan analytiker  och analysand. Lammöronen i sina silverkrukor lyssnar symboliskt till  konversationen som här drivs utan anteckningar.  
     Längs väggarna hänger glest de  tysta protokollen, omskrivande vertikala rader om allt som saknas. Tonen i  utställningen från gulnande alltmer sandfärgade dokument förstärks också i  mötet mellan de stoppade dynornas ljusa pasteller. Svärtan i ”porträttet” av  ett tomt podium bryter ensamt av. Den återhållsamt uppförda scenen som utspelas  väcker lusten att spela filmen för sitt inre öga. Laleh Kazemi Veisari ger exakt  så lite som behövs för att skapa förutsättningar för en dialog.      
 Stockholm 2021-12-02 © Susanna Slöör  |