| Skimrande ljusa ytor, tyst mörkt trä och en liten äggliknande form man vill  plocka upp och krama. 
Mats Bergquists utställning på Konstakademien omfattar tre av de stora  gallerierna med ljusa, minimalistiska verk som är storslagna, men ändå  stillsamma. Det stora votivskeppet som hänger från taket i det centrala  galleriet kräver rymd, inte för att det är så stort eller spektakulärt men för  att det vita skeppet lastat med sin mörka aska väcker så mycket inom mig att  jag behöver all luft och all plats i salen för min inre resa. Havet, döden,  skeppet, livet och människans hela mytologi. En kort stund och för evigt på  samma gång.
 Bergquists titlar och hantverk refererar till en religiös kontext, men  verken Birgittasvit, Regelbunden ikonostas och Via Lattea kan ses som både skulpturer och målningar, ikoner eller konceptverk på samma  gång. De skimrande verken ser så sköra ut, men de är gjorda i traditionell  ikonteknik, enkaustik (pigment och bivax)  på duk på en träpannå, med många tunna lager färg och slutligen vax. Alltså inte  så sköra, utan ganska robusta träpjäser. Ytorna har en mycket slät, nästan  hudlik yta och kan upplevas som sfärer när man står inför dem. De vita verken  har små inslag av en mycket ljus pastellfärg och en liten ojämnhet i lagren, som  gör att de liksom vibrerar. Färgen ser nästan ut att röra sig lite i luften, som  att stirra in i himlen och försöka se slutet.  
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                | Via Lattea, 120x1200cm © Mats Bergquist |  |  De vägghängda verken får mig att tänka på Kazimir Malevitjs suprematistiska verk som han, trots  dess strikta geometriska formspråk, installerade likt ryska ikoner, tätt hängda,  gärna i ett hörn. Det var ett performativt måleri som uppstod i rummet, men som  refererade till andra upplevelser och händelser, medveten som han var om sin  samtid och sin historia – precis som Mats Bergquist. Malevitj förbjöds att måla  sina suprematistiska verk i det kommunistiska Sovjet och tyvärr känns ämnet aktuellt på nytt, nu när  fri media stängs ner i Ryssland. Man kan undra vad det var som upplevdes så  hotfullt med de stillsamma, geometriska verken. Men det står lysande klart för  mig igen, i Bergquists utställning; verk som förklarar vad betraktaren ska  känna och tänka är inte farliga i en diktatur. Det farliga är när man ger sin  betraktare frihet: frihet att fundera, frihet att ifrågasätta, frihet att lämna  alla boxar och ramar och normer. En fri tanke ska man vara rädd om, och det är  bland annat det som gör Mats Bergquists utställning så sevärd.
 Utställningen ackompanjeras av en katalog och man kan även se en installation  av Mats Bergquist i Katarina kyrka.
  Stockholm 2022-03-29 © Anna Sörenson Rydh |  Cross from Novy Dvur,
enkaustik på duk på trä̈ 51x51cm © Mats Bergquist
  © Mats Bergquist
  © Mats Bergquist
     |