| Utställningen skildrar mellankrigsåren i  Weimarrepubliken. Tyska riket är ett laddat land. Kaos och konflikter råder efter  kejsardömets fall. Landet är skuldsatt och utvecklingen oroande. Hög  arbetslöshet, sociala oroligheter och misstro. En grogrund för nazismen. Nederlaget  leder till en kultur präglad av skam. Förkrigstidens utopier är försvunna och  framtidstron rubbad. Enligt litteraturhistorikern Helmut Lethen dyker det upp  en ny social personlighet: en "kall persona" som försöker undvika känslan av  förödmjukelse genom att upprätthålla en likgiltig attityd. Detta beteende,  denna fasad, förändrar det konstnärliga porträttet i grunden.  Fokus ligger på individens yrkesroll och  yttre kännetecken. Porträtten, som inspireras av det fotografiska, speglar  social klass snarare än personlighet och framstår som känslokalla, distanserade.  Personerna uppträder ofta ensamma och frånvarande, blicken är många gånger  avlägsen och tom, färgskalan är kall och färgerna skarpt avgränsade. Måleriet  har en saklig precision. Figurteckningen är linjär, detaljerna är noggrant  redovisade i realistiska rumsgestaltningar. Kvinnorna får rösträtt 1918. Ett  androgynt ideal med traditionella maskulina drag är typiskt för den här tidens  porträtt av den frigjorda nya kvinnan. 
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                |                                   Fredlösa masker, 1927 © Franz Wilhelm Seiwert |  |  Två av utställningens absoluta huvudverk är  porträttet med journalisten Sylvia von Harden av Otto Dix från 1926 och  porträttet med Max Hermann-Neiße av George Grosz från 1925. Även om  konstnärernas strävan är en objektiv representation av samhället vägrar de vara  politiskt neutrala.Det finns undantag till en frånvarande blick och känslokall  personlighet. Exempel på detta är den tysksvenska konstnären Lotte Lasersteins  verk Russiches Mädchen med den ryska flickans närvaro i blicken och Hans  Baluscheks verk Sommerabend, som i sin socialrealism skildrar folklivet  med ömhet eftersom han ger arbetaren ett ansikte. Han är en av konstnärerna  som riktar blicken mot de osynliga människorna som hamnat i utanförskap på  grund av teknikens framfart.
 Karl Völker och Oskar Nerlinger skildrar grupper av  avindividualiserade arbetare i industribyggnader, där människor är myror i det  moderna maskineriet. På tjugotalet blir det  nya idealet standardisering. Uniciteten raderas ut till förmån för  modeller, prototyper och reproducerade former. Kortfilmen med dansgruppen The Tiller Girls synkroniserade koreografi  blir ett visuellt uttryck för löpandebandprincipen.
 
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                |                                   I utkanten av staden, 1926 © Hans Grundig
 |  |  Konstnärerna  intresserar sig för stilleben, sett genom kameralinsen. De tar över  fotografiets bildspråk, vilket leder till en dialog mellan dessa två medier.  Naturen reifieras och tingens värld fascinerar. Karl Blossfeldt fotograferar  växter i närbild mot en neutral bakgrund där formen är i fokus. Det märks även  i fotografier av Albert Renger-Patzsch. Standardiserade och massproducerade  industriföremål är sakligt avbildade. Masstillverkat glas ger transparenta  skuggbilder. Här visas även en samling med drygt 300 amatörbilder på  zeppelinare. Teknikens uppgång och fall.  August Sanders fotografier kompletterar – en  utställning i utställningen med ett utsnitt av samhällets medborgare. Porträtt  från hans enorma fotoprojekt Menschen des 20 Jahrhunderts visas. De är  skildrade med både distans och värdighet. Sander hade en hängivenhet och tro på  fotografiet som världsspråk.   Die Neue Sachlichkeit visas här i sin breda definition. En kulturell riktning som angränsar till  andra konstriktningar. Det viktigaste i denna utställning är inte den exakta  definitionen av konstbegreppet utan verklighetsskildringarna, och tidsandan, Der Zeitgeist, vad konsten säger om samtiden och framtiden. Utställningens  mångfald och komplexitet gör den ännu mer intressant. Det  finns en alarmerande aktualitet i utställningen. En pedagogisk och demokratisk utställning  som, precis som Bertolt Brechts Verfremdungseffekt, manar till eftertanke och  personligt engagemang. Att blicka bakåt för att förändra framåt. Att omvärdera  och reflektera över vad som är viktigt och oviktigt. Vad innebär det att leva i  ett samhälle? Vilken värld skapar vi? Med vilken blick ser vi på varandra?
                       Humlebaek 2022-10-25 © Emelie Ånskog |  Anna Gabbioneta, 1927 © Christian Schad
      Rysk piga, c. 1928 © Lotte  Laserstein
      Sekreterare vid Westdeutschen Rundfunk i Köln, 1931 © August  Sander
      Den gula pannan, 1933  © Carl Grossberg
 
 |