www.omkonst.se:
Kyssen mellan älskarna
Paul Housley, The Art Lovers – Björkholmen Gallery, Stockholm, 19/11–17/12 2022
Text: Susanna Slöör

skriv ut denna text

From Valhalla to Kashmir, 2022, 15 x 10 cm © Paul Housley
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Last Couple on Earth, 2022, 10 x 8 cm © Paul Housley
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Paul Housley tillhör målarna som inte räds det kollegiala arvet, utan formulerar nytt för vår tid med en kärlekshälsning till den äldre. Den här gången är anslaget intimt såväl till innehållet som till formen.
       Det är tveksamt om britten Housley känner till det svenska målararvet. Ändå finner jag mig inslungad i Bror Hjorths, Sven X:et Erixsons och Hilding Linnqvists söndagspromenader med förälskade par. Och vore det inte för den tydliga hälsningen till Toulouse-Lautrec skulle jag även koppla till naivisten Eric Hallströms fridfulla På ön (Norrköpings konstmuseum) med sitt vilande par. Kännetecknet för Hallström var att det nästan alltid låg en hotande katastrof på lur i idyllen. Det får väl i det här fallet även gälla Housley vars tecknare fångar poeten på väg att drunkna.
      Med dessa för Housley aparta referenser vill jag uttrycka min kärlek och beundran inför en samtida målare som törs hålla tillbaka och meditera över det allra viktigaste kärleksmötet människor emellan.

A Gentleman Sketches a Poet Drowns and a Lady Smiles, 2022, 10 x 15 cm
© Paul Housley

Erotiken är ömsint, pockande, intensiv, eftertänksam och innehåller oftast ett par men döljer kanske någon ytterligare. Motiven har gnuggats i lager på lager på de minimala dukarna som spänts med kilramen på högkant. Det gör dem till små objekt av handstorlek. Lite att jämföra med Asmund Arles fickskulpturer skapade för att trösta en orolig hand.
      Färgsmulorna har vuxit successivt på dukarna och skapar en reliefartad struktur. Man skulle kunna tro att det handlar om övermålade tidiga verk, men det lutar snarare åt att Housley haft dessa meditationsobjekt att klamra sig fast vid såväl bra som dåliga dagar i ateljén. Ett sällsynt lyckat vid sidan av fast ändå väsentligt projekt har det givit upphov till. Och självklart är det mer det gemensamma europeiska måleriet mellan 1870 och 1930 som Housley styr betraktarens blick mot. I rummen möter nog hälsningar till Picabias ”monstermålningar”. De för åtminstone tankarna till Första mötet ett av Moderna Museets finaste praktverk.

Stockholm 2022-12-02 © Susanna Slöör

Länk till utställning på Björholmen, 2020>>
Länk till utställningen på ALP/Peter Bergman, 2009>>


 


 

 

 


Painter and his Bride, 2022, 15 x 10 cm
© Paul Housley


French Movie, 2022, 15 x 10 cm
© Paul Housley


Björkholmen Gallery, Stockholm | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com