| När  Märta König för första gången visas i Göteborg gör hon det logiskt nog hos Galleri  Hammarén, som allt tydligare mejslar ut sin profil. Königs måleri beskrivs som  en skissad löst sammanfogad ramberättelse som lämnar det mesta öppet och  presenteras med låttexten till den gamla Eagles-hiten Hotel California.  Här finns mycket riktigt bilder som för tankarna till sångens strofer om mörka  ökenvägar, skimrande ljus och virvlande vindar: himlar byggs av breda flödande  penseldrag i skimrande gult och rosa över landskap av grönska eller bränd  jord.  På  flera sätt finns här en formalitet som vittnar om en direkthet och ett snabbt  flödade måleri med färgrinningar, fingeravtryck och obearbetade färgfläckar,  men under denna flödande yta finns lager som vittnar om en långsammare process,  en måleriskt sökande process som inte omedelbart finner sin form. I Djur i skymningen svävar fjärilar över ett fält. De är naivistiskt  ditmålade, uppbyggda av tjocka färgfält i stark kontrast till landskapets  flödande uttryck. I horisonten ett par träd applicerade på samma sätt, som om  de ligger på ett annat bildplan. Det är karaktäristiskt för flera av  målningarna. I Klot i fjärran är den röda solen en färgklick som  tycks ditpressad i ett enda drag. På horisonten vilar tre jordklot, tre världar  på samma nivå utan inbördes hierarki, och en brinnande buske, kanske en  föraning om en ny världsordning.
 
                          
                            | 
                              
                                |  |  
                                | Målare med lunchlåda  © Märta König |  |  Landskapen  dominerar, ibland tomma som i en av mina favoriter Ljus på järnvägen,  där himlens röda och grå färg är så tunn och rinnig att målargrunden lyser  igenom, och där järnvägen är som förenklade raka färgstråk. I bildens mitt en  jordhög. Kanske inte en av utställningens tydligaste berättelser, men en mycket  stämningsfull målning vars färgfält fascinerar. I Up ahead syns en bil  körandes mot ljuset i horisonten, titeln skulle kunna vara direkt hämtad från Hotel  California. Med  samma måleriska kvalitet som dessa objekt avbildas också i ett par målningar en  gestalt, i Målare med lunchlåda en upplöst kropp med otydligt anlete och  i Kvinna med fåglar en mer konkret form. De är som porträtt betraktade  mer intressanta än oljepastellen Självporträtt, där König avbildar sig  själv i färd med att påbörja tecknandet. Detta verk på papper är ett av flera  som visas på kontoret. Allra tydligast återspeglandes måleriet är Skymning,  där den snabba penselföringen överförs till kritstreck men också med den avgörande  skillnaden att himmel och landskap avbildas med samma skärpa. Diskrepansen  mellan objekt och bakgrund saknas. Kanske är det denna dissonans mellan fast materia  och flödande luftighet som skänker måleriet sin spänning och skapar det  drömlandskap som Pontus Hammarén beskriver i sin text, och som gör att bilderna  dröjer sig kvar i mitt minne, där de säkerligen över tid kommer bearbetas och  få nya innebörder.
  Göteborg 2022-09-23 © Marcus Appelberg |  Up ahead © Märta König
 (Klicka på bilden för hög upplösning)
  Eftermiddag i Ålandsdal © Märta König
  Självporträtt med blå mössa © Märta König
  Skymning © Märta König
   |