www.omkonst.se:
Illusionen möter verkligheten
Lap-See Lam, Det regnar drakfjäll – Röhsska museet, Göteborg, 26/11–26/3 2022
Text: Karin Holmer

skriv ut denna text

Installationsvy © Lap-See Lam. Foto: Oskar Omne
(Klicka på bilden för hög upplösning)

Installationsvy © Lap-See Lam. Foto: Carl Ander
(Klicka på bilden för hög upplösning)

I utställningen Det regnar drakfjäll av Lap-See Lam på Röhsska museet återser vi flera verk från hennes tidigare utställning på Bonniers Konsthall i Stockholm (se länk nedan), däribland VR-verket Phantom Banquet och den immersiva videoinstallationen Drömmarnas kaj, men här visas också ett nytt skulpturalt verk med drakfjäll som gjorts på uppdrag av museet. Med tanke på att Lam rör sig naturligt i området mellan konst och hantverk känns det särskilt spännande att se hennes verk i ett sammanhang av uttalat design- och hantverksmuseum. Två tidvis tvistande men ändå nära besläktade världar möts.

I utställningens tre rum förflyttas vi genom en drömvärld av skuggspel, virtuella rum och iscensättningar. Vi befinner oss alltid mitt i verket, tryggt ledsagade av berättelsen. Från en interiör på Kina slott, genom skuggan av en drakbåt som spöklikt drar förbi, till siluetten av en man, den skrattande kocken. Bilderna upplöses, som ett sceneri som ändrar form, och där i rörelsen skymtar vi också scenen avklädd. Dröm och verklighet vandrar tillsammans, den ena beroende av den andra som en pågående mytbildning. Det är som att skapa en drake både bildligt och bokstavligt. Stora drakfjäll hänger från taket i klungor och roterar långsamt.


Installationsvy © Lap-See Lam. Foto: Carl Ander

Här finns en berättelse om tidigare generationers drömmar om något nytt men där mönstret av det som varit fortsätter reproduceras, rent av romantiseras, och blir en tyngd för de kommande att bära. Kanske är det denna känsla, denna fantom, som likt en röd tråd rör sig genom utställningens olika delar. Det är en kropp tyngd av fragment, uppbyggd av långa löst hängande skärvor. Den vandrar genom skuggspelet i Drömmarnas kaj och rör sig sen långsamt framåt genom den halvt upplösta restaurangen i Phantom Banquet för att till slut fastna där på golvet, låst i den virtuella världen. Frigjord dyker den slutligen upp i fysisk gestalt, formad av starkt lysande röda neonrör sitter den på en stol i utställningens sista rum.

Illusionen möter verkligheten som en minnesbild möter den faktiska platsen och luckras upp. Det mötet är genomgående i utställningen, video som imiterar skuggspel över väggarna, en virtuell vandring genom en kinakrog i Stockholm och drakfjäll utklädda till porslin, jade och siden. Verkligheten krackelerar.
     I utställningens mellersta rum är drakfjällens framställning noga redovisad i text och bild, möjligen på inrådan av museet. Även de samlingsföremål som Lap-See Lam arbetat med visas upp i glasmontrar och väggtext. Scenen blottar sig.

Göteborg 2022-12-06 © Karin Holmer

Länk till recension från uställningen på Bonniers Konsthall, 2022>>


 


 

 

 


Installationsvy © Lap-See Lam
Foto: Carl Ander


Installationsvy © Lap-See Lam
Foto: Carl Ander


Installationsvy © Lap-See Lam
Foto: Carl Ander


Röhsska museet, Göteborg | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com