I det första rummet visas Augusta  Strömbergs konst. Hon hade konstnärlig utbildning och måleriet följde med in i  schizofrenin. Estetiken är påverkad av samtiden, linjalen används flitigt i  räta linjer, anletsdragen i porträtten är kraftfulla och perfekt symmetriska. De  påminner ofta om ikonmåleri. Motiven  pekar på ett liv på institution och en självuppfattning som upphöjd över  medmänniskorna.  
                             Psykiatriprofessorn och chefen för  Upsala Hospital och Asyl där Strömberg var inlagd, var med och bildade Svenska Sällskapet  för rashygien år 1909. ”Tyst nu och hör på”, säger Augusta Strömberg då hon  opponerar sig mot läkarna och de själshygieniska idéerna. I sjukjournalerna  finns utförliga beskrivningar av skallform, ansikten och kroppar skrivs det om  i utställningsfoldern. 
                        Om Strömbergs del i utställningen är  en mer konventionellt hängd konstutställning i samtiden, så är Astrid Göranssons  del istället en iscensättning av mentalsjukhuset vid början av 1900-talet. Genom  en mindre dörr kommer man in i den monumentala hallen. Dörren hålls uppställd  av en stor sten, vilken också är ett verk förstår jag senare – Skattungsstenen efter  Augusta Strömbergs födelseort. 
                             Fyra smalfilmsprojektorer knattrar  fram animationer mot väggarna. Det är rörliga bilder, kolteckningar som suddas  ut, växer fram, byter skepnad, blir mardrömslika eller ljuvliga. De berättar  sekvenser från ett liv, inspirerat av Augusta Strömbergs levnadsöde. Projektorerna  står på höga vita stativ, de utgör en gestaltning i sig. Ett sökande ljus rör  sig oroligt över väggarna då och då. Solkatten heter det i  verksförteckningen, men jag tycker det är mjukare till formen, luddigare och  mer trevande än vad jag tänker mig en solkatt. Ljusfläcken är verkningsfull i  det skumt upplysta rummet, i sammanhanget blir den laddad med betydelser. Skattungstenen  vid dörren skulle kunna vara dess antites. 
                        
                          
                              | 
                           
                          
                            Installationsvy  (Klicka på bilden för hög upplösning)  | 
                           
                         
                        Längs ena långväggen, under de högt  placerade fönstren står en lång rad av små modellerade porträtt. De står där på  rad i dunklet, och att inte Astrid Göransson, eller konstmuseet, frestades att  sätta ljus på dem är modigt. Först efter en lång stund förstår jag att det är  mentalpatienter. Jag begriper inte hur Astrid Göransson bär sig åt: det är  innerliga porträtt, inget förvridet eller groteskt, snarare harmoniskt. Vad är  det som säger mig att de är sjuka? Kanske att blickarna på något vis är  inåtvända, är det något med hållningen? 
                              Om det är verkliga eller fiktiva  personer spelar ingen roll. Tillsammans avfärdar de 1910-talets rashygieniska föreställningar:  vart och ett av dem gestaltar en människa som bär sina egna personliga  egenskaper. Samtidigt står de uppradade som inför en granskning: det är  inkännande och kusligt på samma gång.  Verket  heter Tyst nu och hör på, enligt Augusta Strömbergs uppmaning till  läkarna att se det själsliga hos patienterna. I det svaga ljuset, som ett  skymningsland, ger skulpturgruppen alla som varit utsatta för auktoritär  psykiatri en upprättelse. Man kan bli gråtfärdig för mindre.  
                        Förutom själva konsten visar  utställningen på en arbetsmetod. Astrid Göransson tränger in i sitt material,  hon står sida vid sida med sitt studieobjekt och resultatet kan därför  beskrivas som en dialog trots att ena parten levde i en annan tid. Det är  intressant och det är övertygande.  
                             Till utställningen hör en fint producerad  folder med initierade texter av Dan Jönsson, författare och kritiker och  Thérèse Toudert, arkivarie vid Medicinhistoriska museet.                       
                      Eskilstuna 2023-11-14 © Anna T Wolgers  | 
                        
                    
Ur serien Tyst nu och hör på  
© Astrid Göransson 
                        
                        Levernesteckning  © Augusta Strömberg 
                        (
                        Klicka på bilden för hög upplösning) 
                        
Ur serien Tyst nu och hör på  
© Astrid Göransson 
                      Fotograf: David Skoog 
                      |