| Karin Lundgren Tallingers utställning på Galleri 54 är en  sorgesång. I en intervju talar hon om kalhyggen, om det brutala och  skoningslösa i ett landskap jämnat med marken. Det är ofrånkomligt att i samma  andetag dra paralleller till krig – till utplåning och massakrer genom  historien och i vår samtid. Jag tänker på Lenke Rothman och hennes konst, det finns en  kontaktyta mellan de två konstnärerna som handlar om våld och resning. Med  spillror och skärvor gestaltas kärnan, det som betyder något. I ett textilt sammanhang  har deras konstnärliga metod också en beröringspunkt med de lagningstekniker där  söndrade plagg repareras konstfullt och med vördnad. Det skadade respekteras  och omhändertas.
 
                          
                            |  |  
                            | © Karin Lundgren Tallinger  |  De elva verken i utställningen samverkar, men jag lyfter  ut två:Skelettklänning ser ut som en svältande gestalt,  kanske död, kanske levande. Gestalten hålls uppe av ett tygklätt rep som i  andra änden avslutas med ett lod. Det som håller upp är samtidigt ett sänke.  Benen på gestalten/skelettet är inklädda blyband och hänger spikrakt, tungt,  mot golvet. Tyngd och lätthet i materialet spelar roll för uttrycket.
 Allt Karin  Lundgren Tallinger gör är inklätt i handfärgade tyglappar av olika kvalitet och  uttryck, sömmade ihop med nätta stygn, det finns pärlor, små broderier och andra  spår och rester, ulltussar och garnspill. Först när jag är på väg ut ser jag  att det verkligen är en klänning med halslinning och dragkedja som  slaktats, skurits ned till skelettet.
 Mark, himmel eller kanske fjärilar är ett stycke  sidenorganza, det tunnaste och skiraste av tyger. Påsydda små lappar, stygn och  stickningar – allt i dova växtfärgade toner utom ett par lysande stänk av färg  och någon flik av blommönster – får verket att likna ett slagfält där allt som återstår  är spillror. Igenkänningen i materialen griper tag.Karin Lundgren Tallinger gestaltar våldets verkningar,  förstörelsen. Genom det omsorgsfulla arbetet med detaljerna så förmedlar verken  motstånd och styrka – resning.
 Göteborg 2023-06-01 © Anna T Wolgers |  © Karin Lundgren Tallinger
  © Karin Lundgren Tallinger
   
 |