| 
 BERG GALLERY, STOCKHOLMViktor  Rosdahl, Egna bilder, ett sällsynt ljus, 16/2–25/3 2023
  Det var en dryg handfull år sedan Viktor Rosdahl senast visade en separatutställning i Stockholm.  Nu är han tillbaka på nytt galleri. Sammanfattar man grovt Rosdahls måleri  genom åren så hyllar han principen att använda det som ett medel snarare än ett  mål. I det avseendet är han inte rädd för förändring. Att gå nära och förvilla  sig in i en myrstacksliknande härva av detaljer hindrar honom inte från att  zooma ut och förvandla världen till ett omslutande tomrum. Det är det senare  spåret som förhärskar på den aktuella utställningen. Det inte är första gången  som Viktor Rosdahl ägnar sig åt kontemplationer över en fiktiv fjällvärld. Nu bildar  konstrasten mellan vida perspektiv med syrefattig atmosfär ställd mot  markytornas fragmentering av barmark och snöfläckar ett spänningsfält som  närmast framhäver en gåtfull frånvaro.
 Omkonst har även tidigare refererat till  Anselm Kiefer som jämförelse. Men där tunga blyskepp hänger för bergväggar och  slätter så framhävs i Rosdahls värld nu en röst som lamenterar om intet. Det är  poetiskt effektivt. De tydliga fjällscenerna övergår till en begreppslös  abstraktion. Snarare än en utsikt vädjar vidderna om att fylla ögat inifrån.  Liknande spänning finns även i verket med vita ”traktorägg” sammantryckta i  förgrunden mot ängens grönska som svepts i en älvdans. Defragmenteringen av ett  innehåll ger även här rum för inre språng och irrvägar.
  
 SUSANNE PETTERSSON GALLERY, STOCKHOLM
 Susanne  Larsson, Årstider, 17/2–18/3 2023
   Intresset  för keramiskt glaserad skulptur har exploderat de senaste tio-femton åren.  Susanne Larsson har varit trogen sitt uttryck längre än så. Med imponerande  känsla för hantverket och en djup kärlek till konsthistorien har man under  senare år främst förknippat henne med de minutiöst utförda transponeringar av en  medeltida bildvärld till figurgrupper i tre dimensioner. Men hon arbetar också  med reliefer vilket hon visar prov på även på den aktuella utställningen. Jag  gläds dock åt att hon nu väljer att förhålla sig väsentligt friare till sina  förlagor. I stället vidareutvecklar hon motiven för att skapa relevans idag.  Oro, ångest, lycka och glädje är densamma hos nutidens människor.
 Titeln på  utställningen är Årstider, vilket fungerar som omskrivning för den  livets cirkularitet som ingen undkommer. Ålderstrappan myllrar av liv från  vaggan till graven och kvinnans åldrar bildar en piedestal för funderingar över  alltings rikedom och förgänglighet. Men det är dagens människor som fyller de  allmänmänskliga motiven och rollerna är en smula ombytta, där kvinnan sätter lansen  i draken och leder jaktlagen. Människor förgår men livets problematik består.  Susanne Larssons lust att skildra dem utvecklas däremot och hon ställer nya  material till sitt förfogande.
 
 GALLERI MAGNUS KARLSSON, STOCKHOLMTommy  Hilding, Inversion, 4/3–5/4 2023
   Frågan är om  inte Tommy Hilding är lite för skicklig för sitt eget bästa? Åter igen imponerar han med  en målerisk berättarteknik som blandar fotografiska effekter med ett måleri  från 1800-talets naturhärmande målare. Grunden är hämtad från den första  mästaren i genren, franske Claude Lorrain, som satte standarden på sin tid.  Förortsfasader blandas med elverk och kraftstationer och in sipprar eller rasar  vattenmassorna. Utsikterna kan ses som genom ett regnnedstänkt fönster, ett  grepp som Tommy Hilding återkommer till. Jag minns särskilt hans utställning  från 2003 där en svit av fuktmättade, disiga utsikter kunde anas som om man  passerade dem sedda från ett fartfyllt tåg eller en snabb bil. Detta är den  fjortonde utställningen som han gör hos Galleri Magnus Karlsson. Och det är inte  underligt att tycket mellan honom, galleristen och publiken består. Ändå kan  jag inte låta bli att fundera över om det inte finns fler medel för honom att  undersöka, varför inte misstagens sköna konst som en utmaning. Den precision  som han bemästrar till fulländning för att skapa skärpa, dimmans fördrivningar,  skalförskjutningar och inte minst inversion är vi verkligen bortskämda med. Om  någon skulle kunna utveckla något nytt genom att slänga in rejält med grus i  maskineriet är det Tommy Hilding.
 Länk till utställningen på Galleri Magnus Karlsson, 2003>>                       Stockholm 2023-03-16 © Susanna Slöör |    Fanden © Viktor Rosdahl
          Ålderstrappan © Susanne Larsson
        Outskirts © Tommy Hilding
  Spacetime © Tommy Hilding
 |