|
Utan titel © Emelie Björck |
GALLERI ARTEM, STOCKHOLM
Emelie Björck, Location, 3/2–25/2 2024
Emelie Björck återkommer efter nästan fem år till ett nytt Stockholmsgalleri – det har ju varit en pandemi däremellan. Men trots det relativt långa uppehållet känns hennes måleriska metoder igen, liksom den mjukt nedtonade och nära nog monokroma valörskalan. Det är fortfarande olja på aluminium som gäller vilket ger Emelie Björck vissa materialtekniska möjligheter. Den svepande oskärpan i fonderna, framkallad av breda penseldrag i våt oljefärg, är också en igenkänningsfaktor. Björcks sätt att medvetet arbeta med knappt skönjbara, överlagrade bilder skapar ett suggestivt och lätt undflyende bildrum. Den rumsliga hierarkin i flera av de större målningarna, som exempelvis Fiskgjusar blir för betraktaren både perceptuellt utmanande och stimulerande. I andra målningar skapar den svepande oskärpan i bakgrunderna en tydlig känsla av rörelse, eller tid som förlupit – den filmiska effekten är påtaglig. Till detta kommer de svävande "blomformerna" eller "textilierna" som tycks dansa som höstlöv i motvind.
Länk till utställningen på Galleri Olsson, Stockholm 2017>>
|
© Johan Sandström |
ID:I, STOCKHOLM
Johan Sandström, Det öppna, det stängda och det platta, 9/2–3/3
Johan Sandström är grundaren av Malmöbaserade Molekyl galleri som startades 2014. Han har en konstnärlig utbildning från Konstfack och en arkitektutbildning från Lunds Tekniska högskola. Om de två inriktningarna avspeglar sig på den aktuella utställningen är aningen svårt att bedöma, och kanske inte heller så viktigt. På ID:I visar han experimentellt måleri i kombination med objekt och readymades i en intressant mix. Associationer går till både street art och naturorienterat, abstrakt måleri samt till konstruktivt mönsterbaserat sådant. Objekten tillför dessutom en absurt dadaistisk lekfullhet genom de oväntade formmötena. En röksvamp i ett ståltrådsgrepp på ett äldre campingbord möter här en kvadratisk pannå utförd i oljefärg och silvertuschpenna. Och i det inre rummets pågående arbete med Neil Armstrong collection går den visuella och mentala resan vidare. Det är inte bara surrealisternas anfader Comte de Lautréamont som ler i sin himmel.
Stockholm 2024-02-13 © Leif Mattsson |
Utan titel © Emelie Björck
Utan titel © Emelie Björck
© Johan Sandström
|