Mette Björnbergs estetik är uppskruvad, det är färglagda former med skarpa konturer. Hantverket är perfekt och gediget. Man blir nyfiken på metoderna. I verkslistan läser jag snidat trä, vad betyder det? Snidat med handverktyg? Uttrycket är mer maskinellt, stansat eller 3D-printat. Det kanske är oviktigt, eller inte. Mixen av material i ett och samma verk är uppiggande. Materialen är valda för sina estetiska egenskaper, hur de reflekterar ljus och gestaltar ytor. Från ett konsthantverksperspektiv är det befriande att referenser till funktion och tradition är nedtonade.
Vid en första anblick ser det glatt och skojigt ut med de uppförstorade attributen till en tonårsflicka. Den unga otåliga flickkroppen vibrerar under ytan trots att den bokstavligen inte gestaltas, annat än i de små brösten som sticker upp i verket I badet. De cirkelrunda formerna är här igen – Loop of Love – knapp, medaljong, amulett eller blomma – sockersöta som bakelser. De kan förstås som tribut till lusten, till flirten och till könet – men det är förbjuden frukt. Det handlar om barn, eller gör det inte det?
|
Home Sweet Home © Mette Björnberg |
Honey är tre olika kjolar som jag tänker representerar flickorna vilka tillägnats utställningen. Kjolarna är korta och högblanka, lackerade med billack som om de vore pansar. Lip Gloss är ytterligare en medaljong utformad som ett klassiskt porträtt i lågrelief, föreställande Mette Björnberg själv. Med placeringen högt på väggen tänker man att hon övervakar flickorna, det kan säkert behövas. Men läppglans! Läppglansen Mette Björnberg, flickornas mamma, kommer obehagligt nära, den beskriver något gränsöverskridande, alternativt en paranoid hallucination. Verket skakar om, jag ser svärtan under de glättiga ytorna.
De tre tatueringarna – gulliga och oskyldiga som transferöverförda tatueringar på en flickas arm – förvandlas som uppförstorade och tredimensionella konstverk till något annat. Leken blir allvar, som om ett ansvar utkrävs. Det som var på låtsas blir på riktigt. Är detta Mette Björnbergs tema, den smärtsamma övergången från oskuld till ansvar?
Home Sweet Home är två verk som är öppnare till formen. Liksom i På väg, en axelremsväska i flygande fläng, så handlar de inte explicit om flickkroppen. Kontrollen släpps och konturerna blir friare.
Stockholm 2024-05-08 © Anna T Wolgers |
Honey No1 © Mette Björnberg
Lip Gloss © Mette Björnberg
Red Tattoo © Mette Björnberg
Foton: Galleri Magnus Karlsson |