www.omkonst.se:
MÅLERIETS RIKTADE BLICKAR
Christina Ekstrand, Chasm - skuggkropp – Susanne Pettersson Gallery, Stockholm, 22/8–21/9 2024
Marie Dahlstrand, Landet Bortom – Galleri Artem, Stockholm, 22/8–14/9 2024
Text: Susanna Slöör
skriv ut denna text
© Christina Ekstrand
(klicka på bild för hög upplösning)
© Marie Dahlstrand
(klicka på bild för hög upplösning)

Säsongsöppningen i Stockholm hösten 2024 lovar en hel del visuell konst. Måleriet tar plats och söker sig bortanför sammanhang, berättelser och förklaringar. Som betraktare får man söka målningarnas blickar förutsättningslöst på egen hand. Det är välgörande.



SUSANNE PETTERSSON GALLERY, STOCKHOLM

Christina Ekstrand, Chasm – skuggkropp, 23/8–21/9 2024

Om ögonen kan häpna inför flödet ur mitt minnes bildbank så är det möjligt inför Christina Ekstrands gestiska måleri. Skuggkropparna som hon också kallar dem rör sig lätt och rör upp höga toppar av känslosvall.
      Ljusbländningsspelet och exstasen fanns i måleriet hos manierister och barockmästare som Bernini och El Greco. Sedan sköljer 1700-talets rokokomästare fram som en flodvåg. Tänker på Bouchers Venus triumf på Nationalmuseum eller det mesta av Tiepolo.
      Men lika snabbt som de gamlas bilder drar fram som slöjmoln över dukarna så löses de upp. Kvar blir Ekstrands intrikata spel av taktila variationer av färgmassorna. Man kan luras tro att allt äger rum i ett svepande andetag. Men torkprocesser och tillägg berättar om att tid också är målarens vän.
     I den aktuella utställningen rör sig Christina Ekstrand närmare luften som element även om jordens glimrande skuggor drar fram som ett ”helvetesfall” i något exempel. Shakespeares luftandar och kärlekssonetter tonar fram den här gången före Dantes nyfikna vandringar.

© Christina Ekstrand

© Marie Dahlstrand

GALLERI ARTEM, STOCKHOLM
Marie Dahlstrand, Landet Bortom, 22/8/–14/9 2024

Med sin titel som hänvisar till landet Bortom visar Marie Dahlstrand vägen in i sina bildvärldar. Här fixeras varken öppna vidder eller stadens myller. Vägen går genom en terräng utan andra fästen än att söka målningens ”blick dess ansikte”, vilket även hennes kollega Christina Ekstrand noga och själsbesläktat understryker.
      Marie Dahlstrands "ansikten" är höga i färgen och formmässigt myllrande. I Galleri Artems intima och inbjudande rum låter hon oss sikta fram och sikta an öppningar och ingångar till våra egna tankerum hitom henne. Det känns öppet och inkluderande. Hennes alltid välkomnande och välbalanserade ackord skapar en lyrisk anslagstavla av infall. Här finns också behövliga pauser och luftrum på vägen mot landet Bortom.
      Målningarna vaktas av objekten som ställt upp sig som en klingande trio. De spelar upp som pekare, semaforer och fyrvaktare och ser till att styra våra och målningarnas riktade blickar genom rummet.

Stockholm 2024-08-28 © Susanna Slöör


 


 

 

 


© Christina Ekstrand
(klicka på bild för hög upplösning)


© Marie Dahlstrand
(klicka på bild för hög upplösning)


© Marie Dahlstrand

 


Susanne Pettersson Gallery, Stockholm |Galleri Artem, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com